13 maj 2013

Svenska varumärken i internationell media. April 2013.

Svenska unisexskor flörtar med Spice Girls 90-talsstil. Spelutvecklares resa från nörd till mångmiljonär blir bok och film. Nöjespark retar gallfeber på greker. Här är senaste månadens nyheter i internationell press om svenska varumärken. Och vilket är egentligen världens mest meningsfulla varumärke?

Vad kan modemärken göra för att minska slöseri med material och slita mindre på miljön? Nudie Jeans kom på ett sätt. Enligt New York Daily News har bolaget börjat använda jeansrester till trasmattor. Bolaget har tidigare prisats av Naturskyddsföreningen för sitt miljöarbete och “Good Environmental Re-design.”
Det är dock H&M som leder den gröna utvecklingen inom modevärlden, skriver Racked. Bolaget har inlett en omfattande återvinningskampanj och lanserat sin ”Conscious Collection”. Nyligen höll de också ett samtal med modehöjdare på Vogues huvudkontor i New York för att diskut
era hur branschen ska bli mer miljömässigt hållbar.

Bild: H&M

H&M har också uppmärksammats för att använda en modell med ”normal” kropp i en baddräktskampanj. Time skriver att det är ”ett stort steg framåt” för hela modeindustrin.

Modemärket Common ”är inte som vanliga svenska märken” skriver New York Times. Märket tilldelades nyligen Elle Magazines förstapris för bästa nykomling, trots att det inte är ett märke för kvinnor. Flera plagg i märkets nya kollektion har dess varumärke splashat i stora bokstäver. ”Vi tittade tillbaka till våra första möten med mode i tonåren; när vi växte upp på 90-talet exponerades vi av varumärken som var stolta över att pryda våra bröstkorgar med stora logotyper”, säger Saif Bakir som tillsammans med Emma Hedlund ligger bakom Common.
Även skomodeller som var heta på 90-talet gör comeback. De två svenskarna Max Schiller och Jonathan Hirschfeld (tidigare på Acne och ett finansbolag) har lanserat det nya märket EYTYS som helt och hållet fokuserar på dojor med hög sula, liknande som Spice Girls blev kända för. ”Skorna bygger på hur vi ser på Generation Y,” säger Max Schiller till The Daily Beast. ”De är för människor som har vuxit upp med MTV och internets gryning, vilket gjorde det så enkelt att komma i kontakt med ny musik, konst och mode. Det har skapat en helt ny generation där kreativitet är en kraft”. Alla deras skor är unisex.
Även svenska IT-bolag tar allt mer plats i raderna. Spelbolaget Dice har fått ett uppdrag som heter duga, skriver internationella tekniktidningar. De ska ta fram ett nytt Star Wars-spel åt Disney som nyligen köpta LucasFilm. ”Det är varje spelutvecklares dröm att få utveckla spel i Star Wars-universumet”, säger utvecklingschefen på Dices ägare EA.
Markus “Notch” Persson, grundaren av spelbolaget Mojang, som ligger bakom det oändligt populära spelet Minecraft, har utnämnts till världens näst mäktigaste person i en unik ranking av Time Magazine. Forbes skriver att bolaget gjorde en häpnadsväckande vinst på 100 miljoner dollar förra året, vilket är mycket för ett bolag med 25 anställda. ”Minecrafts enorma framgång slutar aldrig att förvåna mig”, skriver en krönikör för Forbes. I november släpps en bok om Notch och försäljningen av filmrättigheterna är på väg, skriver Polygon.
Data- och spelbutiken Webhallen säljs av dess brittiska ägare Currys och PC World för 145 miljoner kronor, skriver the Independent. Köpare är den norska kedjan Komplett.
Medier världen över hurrar över att det efterlängtade Abba-museet i Stockholm äntligen ska slå upp dörrarna. Abba har sålt över 370 miljoner skivor sedan starten och beskrivs av Time som ”det mest framgångsrika svenska bandet genom tiderna”. Museets chef säger att popmusik alltid varit en viktig del i den svenskan kulturen och att Abba är ”ett av Sveriges mest kända varumärken”.
Ikea har pekats ut som världens mest meningsfulla varumärke, skriver investeringssajten The Motley Fool och refererar till en studie av det franska mediehuset Havas Media från förra året. Möbeljätten prisas för dess ansvarstagande materialanvändande och hyggliga tillverkningsprocess. Samtidigt undersöker Ikea hur det kommer sig att deras annonser har dykt upp på antisemitiska nyhetssajter, skriver Jewish Press.

Reklam

TBWA har anställt svensken Martin Jon Adolfsson till sitt Londonkontor. Det är inte vilket jobbs om helst, utan som byråns första innovationschef, skriver brittiska Campaign. Han arbetade tidigare på Razorfish.
Appen VideofyMe lanseras i Storbritannien via samarbete med en ny pr-byrå. Den svenska appen, som har runt 600.000 användare i Skandinavien, gör det möjligt att redigera högkvalitativa videoklipp och dela dem via sociala medier, skriver PR Week.
Brittiska Marketing Magazine hyllas cidermärket Rekorderligs sponsringskampanj av österrikiska Snowbombing, en festival som sammanför musik och snösporter. Rekorderlig delade ut Hot Winter Cider, som bara tillverkas i begränsad upplaga. Efter snöfestivalen väntar sommarevenemang i London. Samtidigt skriver investeringsnyhetsbrevet Morning Advertiser i en cideranalys att Rekorderlig vuxit så det knakat senaste åren och att innovation är märkets måtto.
Liseberg har lyckats reta gallfeber på invånarna i Grekland. I en annons med en bild på ett gråtande barn står det: ”Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar”. Ett officiellt klagomål har inlämnats till Sveriges ambassad i Aten, skriver Greek Reporter som framhåller att kampanjen ”väckt många reaktioner för dess försök att locka konsumenter genom att få svenskar att inte besöka Grekland”.
Johan Nylander, Chefredaktör The Swedish Wire
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.