20 juni 2022

Svenska myndigheter i sociala medier – effekt kvartal 1 2022

Lars Själander, delar med sig av intressanta artiklar från sin blogg – Kommunikationsanalys.se – Denna gång om svenska myndigheter i sociala medier

Lars Själander
Lars delar med sig av intressanta artiklar från sin blogg – Kommunikationsanalys.se


Polisen, Försvarsmakten, Krisinformation.se och Rymdstyrelsen var kvartalets bästa myndighetssidor på Facebook. Sveriges (statliga) myndigheter gjorde under första kvartalet en aktivitetsminskning på Facebook. Flest inlägg gjorde SMHI. Högst tillväxt under kvartal 1 uppvisade Rymdstyrelsen. Två myndigheter tappade följare. Första kvartalets bästa inlägg gjordes av Jordbruksverket. Högst influens säkrades på både Twitter och Instagram av Försvarsmakten. Aktuella nyheter och tips.


Sammanfattning

  • Polisen, Försvarsmakten, Krisinformation.se och Rymdstyrelsen var detta kvartals bästa myndighetssidor på Facebook.
  • Sveriges (statliga) myndigheter gjorde under första kvartalet en aktivitetsminskning till i snitt 10 (12) inlägg per månad på Facebook.
  • Flest inlägg gjorde åter SMHI med 113 inlägg under kvartalet. 
  • Högst tillväxt under kvartalet uppvisade Rymdstyrelsen med 25,35 procent.
  • Största myndighetssida är Polisen med drygt 378 000 följare på Facebook.
  • Samtliga myndighetssidor, utom åter AP7 Statens premiepensionfonder, uppvisade dialoger på sina Facebook-sidor.
  • Kvartalets bästa inlägg på Facebook gjordes av Jordbruksverket relaterat Ukraina och införsel av husdjur.
  • Kvartalet visade en fortsatt minskad effekt för Folkhälsomyndigheten och istället en ökande trend av andel total influens för andra myndigheter. En möjlig koppling relaterat att pandemins effekter stabiliserats/minskat?
  • Högst influens säkrade åter Försvarsmakten på både Twitter samt Instagram.

Myndigheter i sociala medier kvartal 1 2022

Resultat från tidigare kvartal hittar du här samt relaterade #tipsfrånverkligheten.

Samtliga 40 myndigheter på Facebook har inte motsvarande närvaro på Twitter och Instagram varför antalet sidor på de plattformarna är färre.

Resultat myndigheter i sociala medier första kvartalet 2022

Första kvartalet 2022 placerade sig Polisen, Försvarsmakten, Krisinformation.se och Rymdstyrelsen på Facebook högst bland verktygens topp 5. Fyra sidor som alltså sammantaget säkrat högst effekt på bas av Kommunikationsanalys viktning av två olika verktyg. 

Effekt är utifrån en kommunikativ utgångspunkt en mix av engagemang, räckvidd och varumärkeskännedom. Hur närvaron stöttat verksamhetsmålen kan endast myndigheterna själva besvara. Kanske en faktor att få se i respektive årsredovisning?

Det är viktigt att komma ihåg att en underliggande sentimentanalys (attityd) inte finns kopplad till dessa resultat. Ett varumärkes genomslag baserat på engagemang kan vara både positivt och negativt som bekant. Som ett exempel på sentimentanalys kan du se denna för de politiska partierna. 

Kommunikationsanalys värderar högt en hygiennivå av kundservice, det vill säga ta hand om och svara på frågor och kommentarer. Ibland värt att påminna om att det heter sociala medier av en anledning, det vill säga att både tala OCH lyssna OCH svara. Om svarstider för växel och e-post markant skiljer sig från sociala medier kan det vara värt en översyn. 

Aktivitet – myndigheter – flest och minst inlägg


Aktivitet inlägg – myndighetssnitt

Sveriges myndigheter gjorde i snitt 31 (35) inlägg under kvartalet på Facebook, motsvarande 10 (12) inlägg per månad. Vi kan alltså se en aktivitetsminskning från landets myndigheter på Facebook. I stort status quo som inläggstrend med andra ord. Med tanke på en myndighets ofta breda uppdrag och allmänintresset torde inte brist på innehåll vara en begränsande faktor.

Flest och minst inlägg under kvartalet

Det var åter SMHI som gjorde flest inlägg under kvartalet: 113 (118) stycken, eller 38 (39) stycken per månad. Det motsvarar drygt tre gånger fler inlägg än myndighetssnittet för kvartalet. 

Den myndighet som gjorde minst antal inlägg under kvartalet var åter Swedavia med 1 (1) stycken.

Facebook – topp 5-myndigheter per verktyg

En del av Kommunikationsanalys innehåll är att visa på olika verktyg som hjälper presentera och tolka data från sociala medier. Verktyg som hanterar och viktar samma data men på olika sätt. Att väga samman flera olika verktygs resultat ökar reliabiliteten för en sidas genomslag och effekt.

Kommunikationsanalys har i och med detta kvartal gjort en justering av sin viktning av placering: en viktning vilken detta kvartal gjort att flera myndighetssidor delar på första plats.
Nedanstående rankning av kvartalets topp 5-myndigheter är baserat på två verktyg, vilka även denna gång inte ger en exakt matchning vad gäller topp 5. Kommunikationsanalys viktning placerar sammantaget fyra myndighetssidor på delad första plats: Polisen, Försvarsmakten, Krisinformation.se och Rymdstyrelsen.

Facebook topp 5, kvartal 1 2022 (vid ändring föregående kvartal inom parentes):

Influens

  • Polisen
  • Försvarsmakten
  • Krisinformation.se (Folkhälsomyndigheten)
  • Folkhälsomyndigheten (Krisinformation.se)
  • Jordbruksverket (Tullverket)

Poäng

  • Rymstyrelsen (PRV)
  • PRV (Polisen)
  • Statens Fastighetsverk (Folkhälsomyndigheten)
  • Krisinformation.se
  • Försvarsmakten och Jordbruksverket (Statens Fastighetsverk/Tullverket)

Viktigt som ansvarig för uppföljning att komma ihåg att det resultat som visas i egna (externa) verktyg kanske inte ger samma resultat som andra verktyg presenterar. Därav att Kommunikationsanalys primärt gör effektanalys baserad på minst två verktyg för att säkra reliabilitet relaterat ”bäst i klassen”.

Facebook kvartal 1 2022 – fördelat per verktyg

Från andra kvartalet 2020 baseras effektanalysen för Facebook på data från flera verktyg för att visa på sammantagen helhet och utfall men även skillnader mellan verktyg. Sammantaget ger detta analysen en ökad reliabilitet vad gäller faktiska effekter.

Faktor Influens – Bumblewing

Verktyget Bumblewing tillför faktor influens

Kvartalets fem myndighetssidor med högst influens hanterades av (resultat föregående kvartal inom parentes om återkommande/nya):

  • Polisen: 25,7 (43,3) procent
  • Försvarsmakten: 18,8 (12,5) procent
  • Krisinformation.se: 10 (8) procent
  • Folkhälsomyndigheten 7,6 (9) procent
  • Jordbruksverket (Tullverket): 5,4 procent 

Tillsammans står dessa fem myndighetssidor för 67,4 (78.9) procent av totalen influens. Det vill säga, dessa topp 5-sidor säkrar därmed en dominerande influens relaterat (statliga) myndigheter på Facebook. Särskilt Polisen med 25,7 (43,3) procent säkrade fortsatt en effektiv kommunikation på denna plattform. 

Värt att notera att 35 myndigheter därmed delar på resterande 32,6 (23,1) procent. En fortsatt ökande trend från tredje kvartalet med influens för flera myndighetssidor. En möjlig faktor är att pandemins effekter stabiliseras/minskat och därmed effekten för Folkhälsomyndigheten och Krisinformation.se minskat, vilket lämnat utrymme för flera sidor att skapa genomslag.
Med stor sannolikhet kommer de myndigheter som har frekvent och nära kontakt med allmänheten att säkra en större andel influens än övriga, som till exempel Polisen i jämförelse Nämnden för hemslöjdsfrågor. Äpplen och päron, men samma plattformar och skattepengar.

Ovanstående ser vi en visualisering av engagemang det vill säga mängden innehåll vs reaktioner. Polisen är åter ett exempel på en myndighetssida som uppvisar en mix av både aktivitet och säkrat engagemang. SMHI sticker ut vad gäller hög aktivitet.

Faktor Poäng – Smampion

Enligt Smampions poängsbaserade verktyg var kvartalets fem främsta myndighetssidor (föregående kvartal inom parentes vid ändring):

  • Rymstyrelsen (PRV)
  • PRV (Polisen)
  • Statens fastighetsverk (Folkhälsomyndigheten)
  • Krisinformation.se
  • Försvarsmakten och Jordbruksverket (Statens fastighetsverk).

Mätpunkter Facebook

20 (17) myndigheter fick inte godkänd Facebook-närvaro första kvartalet 2021 enligt Smampions poängskala. 

Två myndighetssidor uppvisade negativ tillväxt av följare detta kvartal: Statistikmyndigheten SCB samt Karolinska Institutet.
Samtliga myndighetssidor utom AP7 Statens premiepensionfonder uppvisade dialoger på sina Facebook-sidor.

Utfall mätpunkter (vid ändring står föregående kvartals myndighet inom parentes):

  • Störst: Polisen
  • Högst viralitet: Folkhälsomyndigheten 
  • Flest inlägg per dag: SMHI
  • Högst tillväxt: Rymdstyrelsen (PRV)
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Jordbruksverket (Tullverket)
  • Dialoger: Samtliga utom AP7 Statens premiepensionfonder (Samtliga utom fyra myndighetssidor)
  • Kortast svarstid (lågt utfall): SMHI 1092 minuter (Skolverket 1500 minuter)
  • Högst responsgrad (lågt utfall): Skolverket 68 procent (SMHI 75 procent).

Nedan syns kvartalets topp 5-poängbaserade myndighetssidor på Facebook: 

Mest framgångsrika Facebook-inlägg första kvartalet 2022

Kvartalets mest framgångsrika inlägg gjordes av fem olika myndigheter, där Jordbruksverkets kommunikation lyckades placera sig i både verktygen med innehåll relaterat Ukraina och införsel av husdjur.

Förra kvartalet rankade båda verktygen inlägg från Polisen bland topp 3 för kvartalet, därtill även Transportstyrelsen och Tullverket i ett verktyg.

Twitter kvartal 1 2022 (ett verktyg, faktor influens)

Av de 40 myndigheter som mäts på Facebook har av dessa även 33 profiler på Twitter. Fyra (tre) av dessa gjorde inga tweets under perioden: åter Kronofogden, Lantmäteriet och Rymdstyrelsen, därtill nu även Bolagsverket. Kronofogden kommunicerar ingen aktivitet på kontot och Lantmäteriet har skyddade tweets. Rymdstyrelsens senaste tweet var i januari 2021.

Myndigheternas aktivitet på Twitter uppgick till 55 (60) tweets per kvartal, eller 18 (20) tweets per månad. Mest aktiv var Migrationsverket med 328 tweets under kvartalet.

Kvartalets fem myndighetssidor med högst influens på Twitter hanterades av (resultat föregående kvartal inom parentes om återkommande):

  • Försvarsmakten 38,5 (Försvarsmakten 24,1 procent)
  • Krisinformation.se 23,8 procent (Krisinformation.se 19,5 procent)
  • Sida 9,1 procent (Sida 10,7 procent)
  • Folkhälsomyndigheten 8,2 procent (Karolinska Institutet 10 procent) 
  • Karolinska Institutet 4,6 procent (Folkhälsomyndigheten 9,1 procent)

Tillsammans står dessa fem myndighetsprofiler för 84,2 (73,5) procent av totalen influens. Detta är tredje kvartalet på raken som topp 5 ökar sin andel influens kontra övriga myndighetsprofiler. 

Värt notera att 28 myndigheter därmed delade på resterande 15,8 (26,5) procent influens. Detta var tredje kvartalet på denna plattform då effekt för gruppen Övriga minskade.

Ovanstående bild illustrerar väl Krisinformation.ses höga aktivitet vs det engagemang som Försvarsmakten skapar. Majoriteten myndigheter placerade sig i vänstra, nedre hörnet med både låg aktivitet samt lågt engagemang på innehåll.

Mest framgångsrika inlägg Twitter – första kvartalet

Vid ändring föregående kvartal inom parentes:

  1. Försvarsmakten (Försvarsmakten)
  2. Försvarsmakten (Skatteverket)
  3. Krisinformation.se (Försvarsmakten)

Instagram kvartal 1 2022 (ett verktyg, faktor influens)

Av de 40 myndigheter som mäts på Facebook har av dessa även 26 av dem sidor på Instagram. Fyra (fyra) av dessa gjorde inga inlägg under perioden: åter Sveriges Domstolar, Swedavia och Lantmäteriet, samt därtill CSN.

Myndigheternas aktivitet på Instagram uppgick till 22 (25) stycken inlägg per kvartal, eller 7 (8) inlägg per månad. 

Mest aktiva var åter Statens fastighetsverk med 77 (91) inlägg under kvartalet, motsvarande 26 (30) inlägg per månad.

Kvartalets fem myndighetssidor med högst influens på Instagram hanterades av (resultat föregående kvartal inom parentes om återkommande):

  • Försvarsmakten 32 procent (Försvarsmakten 26,5 procent)
  • Statens fastighetsverk 23,6 procent (Polisen 23,1 procent)
  • Polisen 15,6 procent (Statens fastighetsverk 21,9 procent)
  • Krisinformation.se 6,2 procent (Tullverket 7,3 procent)
  • Tullverkets kontrollverksamhet 5,3 procent (Kustbevakningen 6,1 procent)

Tillsammans står dessa fem myndighetssidor för 82,6 (84,8) procent av totalen influens. Detta är tredje kvartalet på raken som topp 5 tappar i andel influens, vilket visar att övriga sidor nu ökar i andel influens. Värt att notera att 21 myndigheter därmed delar på resterande 17,4 (15,2) procent.

Ovanstående visualisering illustrerar väl Statens fastighetsverks höga aktivitet vs det engagemang som åter Försvarsmakten genererat.

Mest framgångsrika inlägg Instagram – första kvartalet

Vid ändring från föregående kvartal inom parentes.

  • Försvarsmakten (Försvarsmakten)
  • Polisen (Polisen)
  • Försvarsmakten (Polisen)

Aktuella nyheter och tips

Sociala medier för omvärldsanalys

Att ha koll på vad som händer och sker i omvärlden är som bekant grundläggande för att förstå och kunna planera sin egen verksamhet. Sveriges kommunikatörer har presenterat denna guide i 4 steg, som även (självklart) inkluderar sociala medier.

Techlaw: Gemensamt personuppgiftsansvar vid användning av sociala medier

Den affärsjuridiska byrån Techlaw har gjort en analys om ansvar för personuppgifter på bas av en dom i EU-domstolen relaterat ett utbildningsföretag på Facebook. Techlaw skriver bland annat: ”Domen innebär att företag, myndigheter, kommuner och andra privata och offentliga verksamheter som använder sociala medier, plattformstjänster och molntjänster kan bli gemensamt personuppgiftsansvariga med tjänsteleverantören för olika typer av behandlingar.”

LinkedIn i Sverige: offentlig sektor

LinkedIn har gjort denna visualisering över plattformens medlemmar i Sverige. Sett till branscher finns flest medlemmar inom Offentlig sektor. Bland topp 5 företag med flest medlemmar placerar sig bland annat Stockholms Stad.

LinkedIn har även släppt denna omfattande guide till stöd för en strategi för att utveckla och växa närvaron på LinkedIn.

Personuppgifter och dataskydd på sociala medier

Personuppgifter och dataskydd är en högaktuell fråga med tanke på bland annat GDPR och Schrems II-domen. Stockholms stad har delat sin hantering av dessa frågor publikt vilka du hittar här.

Rekommenderar även denna artikel från Google: You need a privacy-centric organisation. Here’s how to build it.

Här kan du läsa Sveriges kommunikatörers senaste info i frågan.

Kostnad för innehåll

Många inlägg i sociala medier produceras och publiceras med förhoppning om att skapa engagemang bland följarna. Samtidigt som detta sker på en alltmer mättad och kräsen marknad. Hur ska då resurser användas bäst för att verkligen säkra engagemang? The True Cost Of Content Marketing Revealed ger några tankar på vägen.

Artikeln 3 Ways Top Enterprise Content Marketers Do Things Differently [New Research] ger tre konkreta tips för att styra innehåll för bäst effekt.

Sprout Social ger 4 innehållstips för engagemang i denna artikel: The 4 types of organic social content you need to drive engagement.

7 sätt att bygga en kultur av mätning inom organisationen 

Sveriges kommunikatörer lyfte förra året att just mätning är ett område som var av mycket stort intresse för landets kommunikatörer. Kommunikationsanalys populära #tipsfrånverkligheten där olika varumärken berättar om sitt arbete med plattformarna, har samtidigt också visat att just mätning är det område som oftast får minst eller inget fokus. Denna enkla artikel, 7 Steps to Build Your Organization’s Communications Measurement Culture, ger ett stöd för att skapa god grund för mätning av insatser och lärdomar av data.

Kommunikation i offentlig sektor

I Dagens samhälles artikel 5 lärdomar om kommunikation i offentlig sektor lyfts bland annat ”Hur kommunicerar man bäst i offentlig sektor? Hur skapas engagemang i sociala medier? Hur kan man säkra att alla medborgare inkluderas?”.

Sociala medier för omvärldsanalys

Att ha koll på vad som händer och sker i omvärlden är som bekant grundläggande för att förstå och kunna planera sin egen verksamhet. Sveriges kommunikatörer har presenterat denna guide i 4 steg, som även (självklart) inkluderar sociala medier.

Podd: Tolka data i sociala medier

Dataanalysföretaget Bumblewing är en långvarig leverantör av dataunderlag till Kommunikationsanalys. Här kan du lyssna till när vd Jonas Tulldahl vid Bumblewing samtalar om data i sociala medier, och hur tolka den, i podden Digitalsnack (30 min). Där även Kommunikationsanalys kvartalsanalyser för kommuner omnämns.

Källa samt mer information : Kommunikationsanalys.se