Strategi * taktik – ledarskap inom marknadsföring

En kurs om att behålla effektiviteten i en allt mer föränderlig och digital värld

Detta är en kurs för dig som är chef inom marknadsföring, antingen inom marknad, sälj, kommunikation eller liknande som vill fylla på med strategiskt och taktiskt kunnande och samtidigt få inspiration för att höja din och dina kollegors prestationer. Kurser utgår från åtta olika områden som du chef måste hålla koll på och styra, blandat med veckovis spaningar som du får exklusivt och därmed kan köra som inspiration till dina kollegor på exempelvis veckomötet. I denna kurs får du både slides och instruktioner så att du kan förmedla din kunskap på ett inspirerande sätt. 

Denna kurs får också översikt av de fem andra grundkurserna vi har inom kundpsykologi, marknadskommunikation, e-handel, personlig försäljning och hållbarhet så att du kan vägleda ditt team om de vill gå någon av de för att även bygga på sin spetskompetens.

Kursledare Erik Modig

Kursledare Erik Modig

Kursledare Erik Modig forskar och undervisar vid Handelshögskolan i Stockholm. Han har författat flera böcker på ämnet och den senaste Bang for the buck blev utsedd till Årets Marknadsföringsbok av Sveriges Marknadsförbund och har sålt i ca 6000 exemplar och lanseras nu utomlands.

”I den här kursen har Erik samlat det bästa från hans år som bollplank och inspiratör för bolag. Senaste åren har han spenderat åtskilliga timmar till att forska och tänka kring vad chefer inom marknadsföring måste ha koll på och hur de ska strukturera påverkan på kund för att maximera effekt. I denna kurs utlovar han massvis med kunskap och tips för att du ska ta nästa steg i din karriär. Har du några frågor så får du gärna höra av dig till Erik, han brinner verkligen för frågorna som vi står inför gemensamt.”
SKICKA ETT MEDDELANDE TILL ERIK MODIG NU

DIGITALISERINGEN ökar fart

Kravet på digital interaktion ökar för varje dag som går. Förmågan att välja rätt verktyg och optimera ert material för de kanalerna är avgörande. Vi går igenom hur ska du utvärdera verktyg och kanaler.

CORONAeffekten

Både era och era konkurrenters kunder har påverkats, frågan är hur ni kan utnyttja det för att växa er kundkrets och konvertering. Vi går igenom ramverk för hur du corona-säkrar er marknadsföring.

SAMARBETEN över avdelningar

Marknad, sälj och kommunikation måste samarbeta i högre utsträckning än någonsin och en gemensam förståelse för er pipeline blir avgörande för mätning, målsättning och effekt. Vi pratar om hur du lyckas med det. 

Kursen är för dig som: 

Är chef inom marknad, sälj eller kommunikation och vill ha nya insikter samt tydligare ramverk för hur alla olika delar inom marknadsföring hänger samman samt hur du får ut mest av vardera del. Du är resultatfokuserad och vill veta vad som verkligen driver er tillväxt och du har som mål att ta nästa steg i din karriär. 

Filmer + övningsmaterial + webinar

Kursen består av 7 moduler där varje modul innehåller runt 5 filmer, övningsmaterial och instruktioner så att du betar av viktiga områden och löser konkreta utmaningar.

Modul 1: Så skapar marknadsföring tillväxt – så visar du ditt värde mot ledning
Modul 2: Vad du ska kräva av de som gör dina analyser
Modul 3: Resultatanalys, målsättning och att jobba datadrivet för lång och kort sikt
Modul 4: Affärs-, marknads- och varumärkesstrategi – där du kan förändra företagets framtid och nå toppen
Modul 5: Kundpsykologi och världens bästa kundresa
Modul 6: Produktbeslut och lanseringar
Modul 7: Marknadskommunikation och sälj

Läs mer om de sju modulerna här:

Varje modul är uppbyggd på samma sätt med en introfilm, genomgång av koncept, övningsmaterial och instruktioner till övningsmaterialet. 

Under kursen får du:

  • Kompetensutveckling för din roll som chef inom marknadsföring
  • En helhetssyn på marknadsföring som område så att du kan ta större strategiskt ansvar och stärka din roll inom bolaget
  • Insikter kring vilka nyckelkompetenser du och ditt team behöver för att driva tillväxt framåt
  • Fördjupad kunskap kring mätning, effekt och planering av olika marknadsaktiviteter
  • Insikter kring hur trender 2020, såsom Corona påverkar dina kunder
  • Genomgång av hur kunder fattar beslut så att du tydligare kan utvärdera olika strategier 
  • Insikter kring vilken data ni ska fokusera på för att skapa data drivet sälj mot utvalda målgrupper

Webinar

De sju modulerna är schemalagda under 8 veckor. Du får tillgång till första modulen 14 september och därefter publiceras en modul i taget.  Varje modul avslutas med ett 1 timma webinar där du kan träffa de andra deltagarna samt får ytterligare genomgång av material och kan ställa frågor. Framförallt avhandlar vi strategiska avvägningar samt om det är något annat som du saknar för just ditt bolag och marknad.  Deltagande på webinar är frivilligt och inspelning av dem delas på plattformen efteråt. Första webinar sker 18 september, se resten av schemat nedan.

Webinar äger rum fredagar 9.00 – 10.00 varje vecka under kursens gång. Om du missar ett webinar så kommer inspelning att delas samt möjliga frågor att kunna besvaras via mail.

Webinar 1: Fre, 18:e sept, 9.00 – 10
Webinar 2: Fre, 25:e sept, 9.00 – 10
Webinar 3: Fre, 2:a okt, 9.00 – 10
Webinar 4: Fre, 9:e okt, 9.00 – 10
Webinar 5: Fre, 16:e okt, 9.00 – 10
Webinar 6: Fre, 23:e okt, 9.00 – 10
Webinar 7: Fre, 6:e nov, 9.00 – 10

Populär och effektiv

  • Högkvalitativt och pedagogiskt filmmaterial
  • All kunskap är baserad på forskning
  • Totalt 7 moduler vilket motsvarar 2 dagars heltidsundervisning
  • Unikt, lättanvänt övningsmaterial
  • Allt summeras till en presentation som du kan hålla för dina kollegor eller kunder
  • Tillgång till kursen i 90 dagar efter påbörjad kurs
  • Kursledare med toppbetyg
  • 7 Zoom-webinar á 1,5 timmar med genomgång och frågor
  • GRATISMATERIAL: 10 filmer om marknadsföring under Corona

Anmälan

Anmälan:  gör du nedan
Pris: 8.900:- + moms för medlem (10.900 kr icke medlem)
Du får tillgång till första modulen 14 september och därefter publiceras en modul i taget. Första webinar sker 18 september, se resten av schemat ovan. Webinar äger rum fredagar 9.00 – 10.00 varje vecka under kursens gång. Om du missar ett webinar så kommer inspelning att delas samt möjliga frågor att kunna besvaras via mail. Läs mer ovan.

Anmälan är bindande.
Sveriges Marknadsförbunds integritetspolicy.