20 maj 2015

Storytelling-kungen: ”Bästa storyn vinner”

matts270Matts Heijbel är journalisten som blev frälst av storytelling. Han skriver böcker, föreläser och undervisar i ämnet, som han tycker är en grundläggande del i lyckad marknadsföring.
– Att avstå från denna emotionella kommunikationsform är korkat, tycker jag. Bästa storyn vinner!

Hur beskriver du begreppet storytelling?
– Begreppet ”corporate storytelling” används om berättelser i och om företag och organisationer och om deras varor och tjänster. Storytelling kan användas i sälj, marknadsföring, kedarskap, rekrytering, organisationsutveckling med mera.
– En del vill påstå att det är bättre att använda ord som storylistening, storybuilding, storyselling, storydoing eller liknande. För mig duger det klassiska begreppet alldeles utmärkt för att täcka in alla olika aspekter på berättande i och om och kring organisationer.
Du är något av en pionjär inom storytelling i Sverige! Hur kom du in på ämnet?
– Jag har två utbildningar. Dels är jag socialantropolog, dels är jag utbildad journalist. Som socialantropolog vet jag att den kultur som inte berättar, den finns inte på sikt. Som journalist är jag besatt av att påverka läsare, lyssnare och tittare.
–Det var när dessa båda spår föll samman efter många år som journalist och författare som jag ”blev frälst”. Nu har jag envist missionerat om och arbetet med corporate storytelling i mer än 15 års tid i, och tillsammans med, hundratals organisationer och företag.
Hur bra är svenska företag på att arbeta med storytelling?
– Det finns mycket kvar att göra. För mig är det en gåta att inte alla tar detta verktyg på största allvar. Från minsta småföretag till stora internationella organisationer. Bästa storyn vinner och att avstå från denna emotionella kommunikationsform är korkat, tycker jag.
Lyckas med storytelling – Matts 3 tips
Av Karin Löfgren Nygård