1 september 2021

Snart utses Årets Marknadsföringsbok

Just nu sitter den sexhövade bokjuryn med djupa veck i pannan och läser marknadsföringsböcker för glatta livet. Idag (senare ikväll) den 30 augusti avslöjas Årets Marknadsföringsbok och det är ett starkt startfält i år.
15 böcker är nominerade och gör upp om titeln “Årets marknadsföringsbok”.

Årets böcker har en stor spännvidd och täcker både ämnen som hållbar e-handel, försäljning, content marketing, intern kommunikation, immaterialrätt, ledarskap och självklart mycket kring digitalisering. 

Jurymedlemmen Johan Hagberg, professor Handelshögskolan Göteborgs Universitet, som nyligen läst alla nominerade böcker ser bland annat en trend att många är avsedda att användas som läromedel.

– Digitalisering är fortsatt ett centralt tema och böckerna blir mer och mer inriktade på specifika aspekter av digitalisering inom marknadsföring. Samtidigt är det bland årets nominerade flera bredare marknadsföringsböcker och flera inom marknadsrätt. Mitt intryck är också att jämfört med tidigare år är det något fler böcker bland årets nominerade som är avsedda att användas som läromedel, säger Johan Hagberg.

Vilka böcker blir klassiker?

Många marknadsföringsböcker fyller en viktig roll för de som läser dem. Alla har sina favoriter och klassiker som betytt något extra under sin karriär. Kanske kommer någon av årets böcker vara betydande för några av läsarnas framtida karriärer? 

Jurymedlemmen Sofia Ulver, docent vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet lyfter fram Naomi Kleins ”No Logo”, Malcolm Gladwells ”Tipping Point” och Alain de Bottons ”Status Anxiety” som viktiga böcker när hon inledde sin forskarkarriär. 

Johan Hagberg håller årets marknadsföringsbok 2005 – ”Den där marknaden” som av stor betydelse för inriktningen på sin doktorsavhandling liksom för sitt fortsatta intresse för forskning om marknader.

Vilken bok skulle du vilja skriva själv?

Jurymedlemmarna har ju örat mot marken och läser samtidigt väldigt mycket litteratur inom området marknadsföring. Men vilken bok skulle de själva skriva om de fick möjlighet?

– Jag skulle vilja skriva om marknadens och konsumtionssamhällets koppling till kritiska samhällsfrågor (allt från gängkriminalitet till politisk polarisering), säger Sofia Ulver.

– Mina tidigare böcker har främst handlat om digitalisering av handel, konsumtion och marknader så troligtvis skulle det vara en fortsättning eller fördjupning kring något relaterat tema, säger Johan Hagberg.

Vinnaren av Årets marknadsföringsbok kommer ni att kunna lyssna på i ett event den 24 september.

Här hittar du de nominerade böckerna:
Här hittar du information om årets jury: