I Storbritannien är det allt fler konsumenter som väljer att handla andra varor än mat i snabbköpet. Enligt undersökningsföretaget Verdict Research Consulting har specialaffärer fått konkurrens från dagligvaruhandeln. 62% av de tillfrågade konsumenterna uppgav att de numera väljer att också köpa annat än mat i snabbköpet framför att handla sådana varor i specialaffärer. Dagligvaruhandeln har 11% av icke-mat segmentet (som är värt £17.7 miljarder). 2012 spås segmentet vara värt £24.4 miljarder.
Så kundunderlaget är stort och därmed också potentialen för att sälja annat än mat. Idag passar många på att köpa andra saker när de ändå handlar mat, vilket sparar tid. Betecknande är att fler handlar kläder i dagligvaru-kedjorna Asda och Tesco än på H&M, Gap och BHS. Inom hygienprodukter har Sainsbury, Tesco, Asda och Morrisons större marknadsandelar än butiks-kedjan Superdrug.