23 november 2021

5 snabba med Henrik Sjödin om: Konsumentfakta

Henrik Sjödin Ph.D, Strategist & Partner på Åkestam Holst NoA.
Henrik är Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom
konsumentbeteende och kundinsikt.

Henrik Sjödins specialområde är konsumentbeteende. Där har han sin doktorsexamen och sitt yrke.

Henrik bjuder på svep genom datapunkter som speglar vårt konsumentbeteende, komprimerat i fem korta och förhoppningsvis tankeväckande noteringar. Varsågod här kommer Henriks framgrävda konsumentfakta och noteringar om:


E-handel, framtidens mat med mera.


1. Samhället är igång igen – men ändå inte helt som förr. Närvaron på arbetsplatser är fortfarande bara ungefär 80% av det pre-pandemiska basvärdet i Googles rörelsedata. I kollektivtrafiken är aktiviteten ca 70% av basvärdet. (Källa: Google Covid-19 Mobility Report)

2. Vi fortsätter köpa mycket kläder och skor. Under hela hösten har våra utgifter för detta varit klart högre än under den ”normala” hösten 2019, i november mer än 20% högre. (Källa: Swedbank kortdata)

3. E-handeln växte med 11% under Q3, jämfört med samma kvartal ifjol. Andelen som säger sig e-handlat minskade en liten aning i den äldsta åldersgruppen men låg rätt stabilt i övrigt – och den uppskattade köpesumman ökade med ungefär en hundralapp per person och månad. (Källa: E-barometern / PostNord)

4. Swish, IKEA, ICA, Volvo, Wasabröd är de varumärken svenskarna rankar högst sett till kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet. (Källa: YouGov Brandindex)

5. Tre av tio kan i framtiden tänka sig att äta labbodlad mat (som kött och fisk). Mat som innehåller insekter kan två av tio tänka sig. Nästan hälften av de tillfrågade kan tänka sig mat som innehåller alger och tång. När framtiden infaller framgår inte. (Källa: Mathem / Kantar Sifo)

Håll utkik – fler artiklar om 5 snabba konsumentfakta från Henrik Sjödin publiceras kontinuerligt.



Henrik är Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom konsumentbeteende och kundinsikt.

Presentation av Henrik Sjödin:
Mitt specialområde är konsumentbeteende. Det är där jag har min doktorsexamen och mitt yrke. Om man vill kan man säga att jag nu ägnat mer än tjugo år åt att försöka förstå hur upplevelser och beteenden formas och uttrycks när det finns konkurrens om uppmärksamhet, tid och energi. Det finns kvar att lära. Inte alltför sällan kan jag känna mig lite för vetgirig för mitt eget bästa och ha svårt att sluta läsa och tänka. På det viset samlar jag på mig en del fakta, insikter och lärdomar kring beteende, som jag har märkt att andra också tycker är intressanta. Så det är väl det jag gör här, tänker jag. Pytsar ut lite rön som möjligen kan vara av intresse för fler än mig själv.