7 juli 2016

SMF i Almedalen

Almedalen
Sveriges Marknadsförbund besökte Almedalsveckan där vi bland annat var med att arrangera ett seminarium med United Minds och det dagliga kommunikationsminglet ”Speakers Corner” med Nowa Kommunikation. Det var i vanlig ordning en hektisk vecka, fylld till bredden av intressanta evenemang och möten. Tack alla ni som besökte oss och som vi hann få en pratstund med.

Marknadskompetens i styrelserummet

Ingela Stenson
Ingela Stenson, United Minds

MiS och SMF höll ett seminarium om en undersökning bland marknadschefer genomfört av United Minds tillsammans med MiS. Ingela Stenson presenterade resultatet och Meg Tivéus kommenterade behovet av marknadskompetens i styrelserummet. Tre områden som respondenternas fokus ökar på är:

  1. Digital strategi
  2. Varumärke/anseende
  3. Kundnöjdhet/lojalitet.

Meg Tiveus
Meg Tivéus

Värt att notera, menar Meg, är några förändringar som har skett på senare tid: varumärke har utvecklas till att anseende blir viktigare och för kundnöjdhet är det numera en större fokus på lojalitet. Sju av tio upplever att deras arbetsuppgifter har förändrats i stor utsträckning till följd av den digitala utvecklingen.
Både marknads- och kommunikationschefer upplever att deras perspektiv lyfts i fler strategiska sammanhang än tidigare. Nio av tio är övertygade om att den kompetens de har kommer att bli mer viktig i framtiden.
Marknads- eller kommunikationschefen sitter oftast i ledningsgruppen, men det finns ett stort behov av marknadskompetens även i styrelser. En deltagare i publiken kommenterade att styrelser fokuserar på finansiella risker men negligerar omvärldsanalys, en kompetens kommunikations- och marknadschefens har.
TIPS: Är du intresserad av att höra mer? Vi ges en chans till på Tendensdagen 2016.

Speakers Corner

 

Speakers corner
Kerstin Torsede, Anna Jeppsson Blomberg och Katarina Berg

Varje dag intervjuade Kerstin Torsede från Nowa Kommunikation ett par experter om aktuella ämnen. Först ut var Anna Jeppsson Blomberg från KIMM och Katarina Berg från Spotify, med råd till unga som vill satsa på ett yrke inom kommunikation. Är det bättre att vara generalist eller specialist? De var överens om att generalist är att föredra. Det ger fler möjligheter när branschen utvecklas.
–Var ska unga lägga fokus? frågar Kerstin. Go nuts, säger Anna. Var nyfiken och satsa på flera spår. Att ha enastående språkkunskaper i engelska och svenska i både tal och skrift är någonting som efterfrågas.
–Följ ditt hjärta, våga vara digital och intresserad av affärsutveckling, säger Katarina. Bli aldrig färdig, satsa på ständigt lärande. Kombinera gärna kunskaper inom IT och HR med kommunikation.
Speakers corner
Kerstin Torsede, Anders Lundkvist och Björn Owen Glad

Nästa kväll intervjuades Anders Lundkvist, ekonomie doktor och VD för Stairways samt Björn Owen Glad, marknadschef på contentbyrån Spoon.
Håller robotar att ta över journalisternas och kommunikatörernas jobb? Ja, menar de, självklart, då kan journalisterna satsa på grävande journalistik. Anders ser också många fördelar med robotjournalistik och menar att robotar kan göra analys på flera nivåer. Kulturella och sociala ämnen hanteras dock bäst av människor.
Rune Nordström från Nowa Kommunikation, och medlem i Marknadsföreningen i Stockholm, har lång erfarenhet av framgångsrika kundevent och seminarier i Almedalen. Han är mycket nöjd att ha varit med och skapat denna mötesplats för branschen tillsammans med Sveriges Marknadsförbund och andra organisationer och ser fram emot framtida samarbete.
TIPS: Missa inte MiS kurs ”Lär dig bygga effektiva journalist- och mediekontakter” som Rune håller i den 26 augusti. Här får vi bland annat lära oss hur vi kan låta varje kontakt med media bli en del av marknadsföringen.