Skånemejerier är ett företag med lång lokal historia och har tidigare kunnat verka utan alltför stor konkurrens. Men, de senaste åren har konkurrensen på mjölkmarknaden i södra Sverige hårdnat. För att svara mot detta satsar Skånemejerier på att återuppliva sina kundrelationer genom att betona sin rötter och koppling till det lokala samhället.
Man har skapat en hemsida och en iPhone applikation där kunden kan mata in ett nummer från mjölkkartongen för att få veta mer om den lokala bonden som producerat mjölken. Den numeriska koden som används för att hämta information är samma kod som redan används för att kunna spåra produkten, dvs det är inget nytt system. Så, för bara kostnaden av att skapa en iPhone app och en webb applikation kan företaget ge sina kunder känslan av närproducerad mjölk och lokal närvaro, vilket hjälper Skånemejerier att konkurrera med större nationella varumärken. Kanske något att bygga på för fler (lokala) producenter av mat och dryck?
Läs mer på Skånemejeriers hemsida.
Källa: Springwise.