17 september 2020

Så skapar du ett eget mediehus

Staffan Ekengren kommunikationschef på SOS Alarm, tidigare Head of Scania Newsdesk

17 september ägde ett spännande webbinarium rum där vi fick möta Staffan Ekengren, författare till boken “Följarna först – redaktionell metod för kommunikatörer”. En bok som tilldelades ett hedersomnämnande för Årets Marknadsföringsbok 2019 av Sveriges Marknadsförbund. Staffan är idag kommunikationschef på SOS Alarm och var tidigare Head of Scania Newsdesk.

Staffan Ekengren berättade hur man på ett handgripligt och framgångsrikt sätt kan bygga upp en inhouseredaktion. Rätt använd kan en egen redaktion bli en stark muskel i företags och myndigheters kommunikationsarbete, särskilt i en tid när innehållsarbetet går hand i hand med en snabb utveckling av digitala kanaler.

Med bas i sin bok ”Följarna först” visade han hur man kan få redaktionellt arbete att fungera i en vardag, långsiktigt.

Vi ställde några frågor till Staffan:

Måste man bygga en hel redaktion på för att lyckas med innehåll i egna kanaler?

Det beror på vad man menar med ”hel”. Man behöver inte nödvändigtvis ha en stor redaktion anställd, däremot kan man inte hoppa över viktiga saker. En redaktion, stor eller liten, måste behärska hela kedjan, från idéarbete och prioritering till produktion, publicering, mätning och uppföljning. Ofta är en kombination av inhouseresurser och visst byråstöd en mycket bra väg.

Om man inte kan bygga en redaktion – hur ska man lyckas med små resurser?

Det fina med redaktionell metod är att den är skalbar. Det går att göra med både små och stora resurser. En rekommendation jag har är dock att man har ett tydligt utpekat ansvar för det redaktionella arbetet, det är inget man kan göra med vänsterhanden när det finns lite tid över. Ska man lyckas måste man bestämma sig för att det är viktigt och vara uthållig – det gäller oavsett resurser.

Förutom Scania – vilka andra bolag är bra på redaktionell kommunikation i egna kanaler?

Det är roligt att se att fler och fler börjar bli riktigt duktiga. Några jag tänker på är exempelvis företag som Folksam och Swedbank, ett flertal kommuner och även myndigheter. Mognaden är mycket större nu än för bara ett par, tre år sedan. Jag tror nyckeln är att fler och fler har upptäckt fördelarna med snabbfotade inhouseteam.

Seminariet har ägt rum. Missade du tillfället och önskar du som medlem Staffans presentation? – Välkommen att mejl info@svemarknad.se

Årets Marknadsföringsbok för år 2020 utses i november – håll utkik i kalendern!