Det är framförallt innehållet på plattformen, som är kurerat just för dig. TikToks algoritm gör att du ser innehåll som du är intresserad av, istället för främst innehåll från de du följer. Det gör appen ganska beroendeframkallande.
Man spenderar mer tid på TikTok för att man ser mer innehåll som är relevant för en än på många andra sociala medier. Samtidigt så innebär den ändlösa skrollfunktionen att underhållningen aldrig tar slut.
Viktigt att påpeka är också att innehållet på TikTok inte bara är underhållande, utan man kan också lära sig otroligt mycket från användare på TikTok inom alla möjliga nischer och expertiser – psykologi, matlagning, mode och mycket mer.
En stor påverkan TikTok har gjort på sociala medier är att video verkligen är ledande nu, vilket blir tydligt när Instagram inte längre vill titulera sig själva som en app för att dela bilder. TikTok har också normaliserat imperfektion – det är ute att lägga upp perfekt innehåll med perfekta människor. På TikTok är det motsatsen som fungerar, vilket egentligen beror på att vi människor är trötta på att följa människor med en ouppnåelig livsstil.
Marknadsförare har länge sagt att organisk marknadsföring är dött, men det är det inte. Skillnaden är att vi inte vill följa företag, vi vill följa – och köpa från – människor. Därför driver influencers sina sociala medier organiskt och tjänar multum på det. Företag näste bli bättre på innehåll, inspireras av influencers och finnas i de kanaler där organisk räckvidd är ett faktum. Vi ser att till och med Instagram börjar bli lättare att nå ut organiskt med Reels.
Först och främst, ladda ned appen och börja skrolla. Sök på hashtags som är relevant för dig eller din bransch för att de vad för innehåll som olika kreatörer eller varumärken postar som fått många visningar. Analysera vad du tror det beror på. Sen – ha en plan och mål för TikTok men börja framförallt att skapa innehåll och posta ofta. Analysera och optimera innehållet därefter!
Jag ser fram emot att höra LinkedIns Sverigechef tala om hur vi ser på jobbet efter pandemin. Jag älskar personligen att jobba på distans, då jag för tillfället bosatt mig i Italien men föreläser och jobbar med mina kunder digitalt. Jag hoppas detta blir allt mer normaliserat.