14 oktober 2021

Så påverkar TikTok sociala medielandskapet

Joella Skoogh, sociala medier-expert

Joella Skoogh, sociala medier-expert, är en av talarna på årets Tendensdag. Hon kommer att bjuda på kunskap om Tiktok och här berättar Joella lite inledande om vad som gör den populära appen speciell.


Användandet av TikTok ökar snabb och man ser att åldern på användarna stiger. Vad är det som gör kanalen så populär?

Det är framförallt innehållet på plattformen, som är kurerat just för dig. TikToks algoritm gör att du ser innehåll som du är intresserad av, istället för främst innehåll från de du följer. Det gör appen ganska beroendeframkallande.

Hur kommer det sig att man spenderar mer tid på
TikTok än i andra sociala kanaler?

Man spenderar mer tid på TikTok för att man ser mer innehåll som är relevant för en än på många andra sociala medier. Samtidigt så innebär den ändlösa skrollfunktionen att underhållningen aldrig tar slut.

Tendensdagen 20 oktober

Viktigt att påpeka är också att innehållet på TikTok inte bara är underhållande, utan man kan också lära sig otroligt mycket från användare på TikTok inom alla möjliga nischer och expertiser  – psykologi, matlagning, mode och mycket mer.

Hur påverkar TikTok vårt användande av andra sociala kanaler?
Vilka trender sprider sig från Tiktok? 

En stor påverkan TikTok har gjort på sociala medier är att video verkligen är ledande nu, vilket blir tydligt när Instagram inte längre vill titulera sig själva som en app för att dela bilder. TikTok har också normaliserat imperfektion – det är ute att lägga upp perfekt innehåll med perfekta människor. På TikTok är det motsatsen som fungerar, vilket egentligen beror på att vi människor är trötta på att följa människor med en ouppnåelig livsstil.

Du håller den populära kursen Marknadsföring på TikTok för Sveriges Marknadsförbund och i samband med det har du tidigare sagt att du själv uppskattar det är relativt enkelt att nå ut organiskt.
Har det förändrats eller hur jobbar man med marknadsföring i
kanaler nu?

Marknadsförare har länge sagt att organisk marknadsföring är dött, men det är det inte. Skillnaden är att vi inte vill följa företag, vi vill följa – och köpa från – människor. Därför driver influencers sina sociala medier organiskt och tjänar multum på det. Företag näste bli bättre på innehåll, inspireras av influencers och finnas i de kanaler där organisk räckvidd är ett faktum. Vi ser att till och med Instagram börjar bli lättare att nå ut organiskt med Reels.

Har du några enkla tips för hur man själv ska komma igång
med sitt TikTokande?

Först och främst, ladda ned appen och börja skrolla. Sök på hashtags som är relevant för dig eller din bransch för att de vad för innehåll som olika kreatörer eller varumärken postar som fått många visningar. Analysera vad du tror det beror på. Sen – ha en plan och mål för TikTok men börja framförallt att skapa innehåll och posta ofta. Analysera och optimera innehållet därefter! 

Vad ser du fram emot på Tendensdagen, utöver ditt eget framträdande?

Jag ser fram emot att höra LinkedIns Sverigechef tala om hur vi ser på jobbet efter pandemin. Jag älskar personligen att jobba på distans, då jag för tillfället bosatt mig i Italien men föreläser och jobbar med mina kunder digitalt. Jag hoppas detta blir allt mer normaliserat.

Du missar väl inte att anmäla dig så att du kan höra både Joella och många andra talare?

Anmälan till Tendensdagen 21 oktober