22 april 2009

Rätt kändis på rätt plats

Känsligast är vardagsmärken. Varumärken som samarbetar måste passa ihop. Det gäller även personliga varumärken.

Att piffa upp sin image med hjälp av en kändis kräver noggrant övervägande, särskilt för mer ”vardagliga” varumärken.

Konsumenterna blir alltmer negativa till omaka sammankoppling av kändisar och varumärken

Likaså breder likgiltigheten ut sig. Bara för att det är en kändis som marknadsför märket är succén långtifrån given. Det är företaget Conquests resultat av studien vid namn ”The Dynamics of Celebrities and Brands”. Människor gillar att se celebriteter i reklamen om de kompletterar märket. Vad gäller lyxmärken och i viss mån kläder är toleransen ganska stor men när det t ex gäller att piffa upp imagen hos mer vardagliga märken så ser bilden helt annorlunda ut.

Kändisar är varumärken som ska utstråla matchande kvalité

Det har bl a Icelands supermarketkedja i Storbritannien fått erfara. De har värvat Kerry Katona, en person som ständigt figurerar i tabloidpressen p g a sin mycket omdiskuterade personliga livsstil. Drygt hälften av studiedeltagarna ansåg att hon absolut inte är lämplig som flaggskepp. Däremot anses kopplingen mellan 60-talets toppmodell Twiggy och Marks & Spencer som lyckad eftersom båda parter har en trovärdig och seriös image. Det handlar slutligen om att se kändisar som varumärken i sig och noga överväga vilket bagage de för med sig in i boet.