En härlig dag full med inspiration och riktiga topptalare var Tendensdagen i oktober 2014. Omkring 400 personer intresserade av marknadsföring, kommunikation och media var på plats på Oscarsteatern i Stockholm.
Proffsiga Sophia Sundberg gav oss en snabblektion i Twitter och Henrik Ugglas dragning om Varumärkessamarbeten uppskattades av många. Stina Honkamaa Bergfors berättade om hur Youtubevärlden fungerar och hur många som nås. SVT:s Sabina Rasiwala Hägglund fortsatte på temat rörlig bild, men nu ur ett Public service-perspektiv med vinkel på deras SVT Flow.
Paneldebatten, proffsigt ledd av Magnus Höij, blev en riktigt intressant diskussion mellan gästerna Cilla Benkö, Gunilla Herlitz, Viggo Cavling, Pelle Tamleht och Cecilia Beck-Friis där meningarna både gick ihop och isär.
– Mediehus som de ser ut idag finns inte om några år, konstaterade Viggo Cavling.
– Jo det tror jag, kontrade Gunilla Herlitz kvickt.
Ett friskt och lite annorlunda inslag blev den personliga intervjun med författaren Micael Dahlen som uppskattades av många. En hel del tog också chansen att köpa boken Livet på Mars som man också kunde få signerad av Micael.
Caroline Palmqvist, COOP och affärsutvecklingsansvarig från Apple tog vid efter en god lunch i guldfoajén. Temat var i gränslandet mellan mobil marknadsföring och fysisk butik – projektet Ibeacon. Därefter berättade Emy Blixt med en hel dos humor hur hennes träskoföretag Swedish Hasbeens jobbr med e-handel. Pontus Silfverstolpe från nätauktionsfirman Barnebys fortsatte på samma tema men nu kring antikviteter.
MTG:s Rickard Steiber blev sedan intervjuad av Stefan Engeseth, ett underfundigt och personligt samtal om hur man hittar och skapar talanger inom det digitala kunskapsområdet och får de att komma till och stanna på företaget. PR och reklamprofessorn Jacob Östberg summerade dagen under rubriken Var är vi och vart ska vi? En rubrik han briljant modifierade och rodde hem.
Tre priser delades ut under dagen. Årets Marknadsföringsbok 2014 blev Sensorik och Marknadsföring, där författarna Lena Mossberg, Inga-Britt Gustafsson, Anette Jonsäll, Åsa Öström och Johan Swahn var riktigt glada över priset och att få delta på Tendensdagen.
Hederspriser för Årets Marknadsföringsbok fick Etiken i butiken av Tomas Brytting och Hållbar Marknadsföring av Mikael Ottosson och Anders Parment.
Årets Marknadsförare blev Per Nilsson, PR-chef Volvo Trucks för filmen The Epic Split.
På eftermiddagen blev det så dags att kora Årets Marknadschef 2014. Alla i juryn och alla de fem nominerade bjöds upp på scen av moderator Francesca O’Brien Apelgren som tog pulsen på de nominerade innan det så avslöjades vem som tog hem årets titel – Lina Söderqvist från Björn Borg. Efter gratulationer, fotografering och grattis drog Lina en presentation om Björn Borgs marknadsföring och PR-arbete.