Från 1 Juli 2011, är det tillåtet att låta en rabatt kopplas till att du har en kupong som utlöser rabatten. Det är också tillåtet att ha ett köptvång för att delta i konsumenttävlingar.Dessa två förändringar gör nu att reglerna för s.k. Sales Promotion ser ganska lika ut i Norden och vi nu äntligen kan se nordiska lösningar för sales promotion.
Liksom i Sverige gäller att erbjudandena ska marknadsföras på ett sådant sätt att villkoren i erbjudandet är tydliga, lättlästa och lättillgängliga för konsumenten.
Vilken information som ska finnas om villkoren för erbjudandet beror på den specifika situationen. Generellt gäller dock att konsumenten ska ha all väsentlig information för att kunna bedöma värdet av erbjudandet. Detta gäller sedan tidigare i Sverige.
När det gäller rabattkuponger är det viktigt att ange vilka villkor / begränsningar som finns, rabattens storlek och hur den förvärvas och löses in.
Vid köprelaterade tävlingar är det viktigt för kunden att känna till tävlingens villkor, vinstvärde och chans att vinna, osv.
Både när det gäller rabattkuponger, köprelaterade tävlingar och andra former av sales promotion kan man läsa mer om hur Forbrugerombudsmannen ser på dessa i riktlinjer för prismarknadsföring m.m. Där kan man se hur ett företag ska annonsera fyndpriser, rabatter och kampanjer, osv.
För mer info se Forbrugerombudsmannens riktlinjer och läs mer om Sales Promotion i Danmark.