29 september 2022

Pizza Hut nya medlemmar i Sveriges Marknadsförbund

Andrea Lindgren, CMO på Pizza Hut.

Vi är stolta att få hälsa Pizza Hut välkomna som nya medlemmar i Sveriges Marknadsförbund. Pizza Hut är ett starkt varumärke, känt för sina spännande smaker och unika deg som inte serveras någon annanstans. Vi ställde 5 frågor till Andrea Lindgren, CMO på Pizza Hut.

Varmt välkomna till Sveriges Marknadsförbund! Vad ligger bakom ert beslut att bli medlemmar?

Tack! Genom Sveriges Marknadsförbund får vi ta del av datadriven information, spaningar och rådgivning men också inspirerande föreläsningar och bredda vårt nätverk.

Berätta gärna kort om er bakgrund och era utmaningar framöver?

Pizza Hut har funnits i Sverige sedan 1987 och är det ledande pizzavarumärket på marknaden. Vi ser stor potential med vårt varumärke och pizzasegmentet i stort där vi står inför en revitalisering av varumärket och har börjat bana vägen framåt. Som ett globalt varumärke verksamma på en lokal marknad så har vi möjligheten att ställa krav och påverka, allt från inköp till konsumtion. Vi genomlyser vårt kunderbjudande och säkerställer att våra menyer har fokus på både storsäljare och bredd. Vi ser t.ex att bufféerna lockar ännu mer, då allt ingår till en fast och tydlig prislapp. Vi vill även i tuffare tider vara ett fortsatt givet val när familjen eller kompisgänget ska gå ut och äta eller beställa hem mat. Prisvärda menyer och att alla kan hitta sina favoriter, blir viktigare än någonsin. Vi tar lärdomar från pandemin och den ökade efterfrågan av takeaway. Därför har vi förstärkt vårt restaurangkoncept med FCD (Fast Casual Dining) för att möta behovet av snabbhet, enkelhet och lättillgänglighet. Nu senast med vår nya restaurang i Sundbyberg som har färre sittplatser och större fokus på avhämtning. Vi lärde oss mycket av pandemin och har lagt en bra grundplan som gör att vi känner oss positiva och väl förberedda inför de utmaningar vi alla står inför.

Nu i höst kör ni en ”heta veckor” kampanj, vad innebär den?

Vi har lyssnat på våra konsumenter och tagit fram helt nya recept som är hjältar i höstens kampanj. Här har vi tagit fasta på svenskarnas kärlek till tacos och kryddstark mat. Vår sommarkampanj resulterade i dubblerad försäljning och ökad varumärkespreferens. Detta är en grym start för oss i vår ompositionering och relansering av varumärket, samt har gett en bra grund att bygga på i våra samarbeten! Med höstens ”Heta veckor” kampanj vill vi fortsätta visa att vi är lyhörda, relevanta och att vi har en bred meny, med mer än bara pizza, som passar alla smaklökar.

Vi vet att hjärnan gillar slogans och det är ni riktigt duktiga på. Vad har ni för slogan nu och hur viktig är den för ert varumärke?

Pizza Huts slogan är ”For the love of pizza”. Kärleken till härliga matupplevelser för alla är vårt signum, och den kommer fram tydligt hoppas jag. Det är också en bra grund för att ta ut spetsigare kommunikationsbudskap i olika kampanjer.

Den 6 oktober har vi en högaktuell kurs med Joella Skoogh i hur man lyckas med organisk marknadsföring på TikTok, kommer du att vara med?

Jag personligen kommer inte kunna vara med då jag har en blivande 20-åring som ska firas då men helt klart en intressant kurs för mitt team att hänga med på. TikTok är en av de viktigaste kanalerna för att kommunicera med unga vuxna idag.

Slutligen vilken är din favoritpizza på menyn som man inte får missa när man har en trevlig kväll på någon av era restauranger?

Oj oj oj! Finns mycket gott att välja mellan men jag skulle nog säga en Spiced up Pepperoni Lover. Antingen som pan pizza eller som tunn pizza gjord på surdegsbotten. Fantastiskt god!

Återigen varmt välkomna till Sveriges Marknadsförbund, vi ser fram emot ert deltagande på våra event framöver, förhoppningsvis redan på
Tendensdagen den 20 oktober?

Stort tack! Vi ser fram emot en spännande dag tillsammans med er den
20e oktober.