16 februari 2019

Pitcher: "En av tio är intressant"

The Amazing Society föredrar att själva inventera marknaden och kontakta de företag som de tror de kan göra skillnad för.
Pitcher handlar inte bara om möjligheter för byråer att få nya uppdragsgivare. Man måste också betrakta dem ur ett företagsekonomiskt och arbetsmiljömässigt perspektiv.
Det påpekar Paula Ruotsalainen, som är byråchef på the Amazing Society och deltog i en av paneldebatterna under Årets Byrå-dagen för några veckor sedan.
The Amazing Society beskriver sig själv som en ”Social First-byrå”. Det innebär, bland annat, att man är specialiserade på marknadsföring på sociala plattformar.
”Vi vill samarbeta med företag som delar våra värderingar om social first. Det innebär både socialt ansvarstagande och social marketing som något att prioritera och dra insikter ifrån”, förklarar Paula Ruotsalainen.
THE AMAZING SOCIETY arbetar själv aktivt med uppsökande försäljning till företag som de tror att de kan erbjuda ett mervärde. Däremot är de mycket selektiva, när det gäller att ställa upp i pitcher.

The Amazing Societys vd, Tobias Franzen, och byråchefen Paula Ruotsalainen arbetar helst proaktivt själva för att finna nya uppdragsgivare.   Foto: Tiago Oliveira
The Amazing Societys vd, Tobias Franzen, och byråchefen Paula Ruotsalainen arbetar helst proaktivt själva för att finna nya uppdragsgivare. Foto: Tiago Oliveira

”Vi tackar ja till en på tio ungefär”, berättar Paula Ruotsalainen.
Det finns flera skäl till att de flesta får nej.
”Det kan exempelvis bero på att vi ser på själva frågan att vi kan vara fel partner för det uttalade behovet eller problemet som ska lösas. Det kan också vara så att tidsramarna eller omfattningen är orimliga eller pitchen ställer krav på alltför mycket arbete i förhållande till vad själva affären sen skulle innebära”, beskriver Paula Ruotsalainen, som tillägger att det bästa i en byråvalsprocess alltid är att följa de riktlinjer som KOMM utarbetat tillsammans med Sveriges Annonsörer.
The Amazing Society stärker också sitt eget varumärke och bygger nätverk bland annat genom att arrangera seminarier och föreläsningar.
VERKSAMHETEN HAR VUXIT snabbt och byrån finns med på Dagens Industris Gasell-lista sedan 2016.
”Vi tror vi har hittat vår formel och den fungerar väldigt bra för oss. Det kan vara en styrka för oss att vi inte har vårt ursprung i byråvärlden från början. Vi har andra bakgrunder och försöker tänka långsiktigt”, säger Paula Ruotsalainen.
I det ligger också att man vill ta hänsyn till både företaget, medarbetarna och befintliga kunder när man arbetar med nyförsäljning eller ställer upp i pitcher.
”Man har normalt 70–80 procent beläggning. Kommer det då en pitchsituation så är man snabbt uppe i mer än 100 procent. Det känns inte hälsosamt. Dessutom är det risk för att befintliga kunder får stryka på foten i det läget”, menar Paula Ruotsalainen.
FÖR ATT HITTA nya, lämpliga samarbetspartners arbetar byrån med att kartlägga potentiella kunder inom de segment där man är stark eller letar efter helt nya segment och potentiella kunder, där man tror att man kan bidra till en positiv förändring för kunden med den kompetens som byrån representerar.
De företag som vänder sig direkt till byrån för ett eventuellt samarbete bör vara väl förberedda och veta att ställa rätt frågor och ge rätt brief.
En bra brief är tydlig och ska innehålla information om vilket behov som finns och vad man vill att byrån ska lösa för problem eller utmaningar – och när.
”Vår upplevelse är ofta att en kortskriven brief är mer tydlig än en längre. Det är också plus när vi får insikt i processen för att förstå vilka intressenter som kommer finnas i rummet så vi kan lägga upp presentation, dialog eller besätter arbetsgruppen på bästa sätt till exempel”, sammanfattar Paula Ruotsalainen.
Carin Fredlund