Under en träff med brittiska analytiker förklarade A G Lafley, vd och ordförande för P&G, att bolagets ”share of voice”, andel i det totala medieutrymmet, ska öka genom att annonsplatser ska köpas för lägre pris. Det är det rådande pressade läget på mediemarknaden som gör det möjligt att få till betydligt bättre avtal, framhåller han. Koncernens organiska försäljning under senaste kvartalet (andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret) ökade med 3%, vilket är lägre än målet på 4 – 6%. Under helåret har tillväxten varit 5%. Marknadsandelarna ligger i nivå med för ett år sedan.
Utgifterna på media har skurits under det senaste kvartalet. Men utgifterna på marknadsföring uppges öka i samma takt som den prognostiserade organiska tillväxten. A G Lafley framhåller också att P&G är ”motståndskraftiga mot recession”, trots att konsumenter väntas minska sina utgifter på hälso- och skönhetsprodukter.
”Gazundering”, att pruta 10-20% just när man ska skriva under bostadskontrakt har blivit vanligt i Storbritannien.