20 april 2011

Möt författaren till Trendspanarens handbok

Varje år ges det ut en rad spännande böcker och de är alla med och tävlar om utmärkelsen Årets Marknadsföringsbok. Magnus Lindkvist har skrivit en av årets kandidater, en bok som handlar om konsten att förutspå förändringar:  Trendspanarens handbok.

Varför skrev du boken och vad är nytt?

Boken kom till av en frustration för att vi missade så många omvärldsförändringar – från finanskraschen 2008 till webbens uppkomst. Det jag försökt skriva är en trendspaningshandbok som ger läsaren verktyg att själv hitta omvärldsförändringar istället för att få dem serverade (för dyra pengar).

Varför ska jag läsa den?

Om du delar min syn att vårt sätt att se på världen är lite trasigt och har ett intresse av att reparera det så bör du läsa boken. Vill du fortsätta leva i villfarelse, läs den inte.

Vilken är den största utmaningen för Sveriges marknadsförare?

Den största utmaningen är, som alltid, att förutspå nuet. Vilken tråd är värd att följa och vilken borde man släppa?

Vilken bok har du själv på nattduksbordet?

Henrik Berggrens Olof Palme biografi, Låt de gamla drömmarna dö av John Ajvide Lindqvist samt The Fortune Sellers av William A Sherden.
Inom kort kan du köpa Trendspanarens handbok i vår bokhandel. Där hitttar du även en lång rad andra intressanta marknadsföringsböcker.