På frågan hur man känner igen tv-reklam svarar 17.9% att de inte vet och 52.5% uppger att de inte säkert kan särskilja redaktionella program från reklam. Hela 46.8% kan inte heller spontant nämna alternativ till traditionell tv-reklam. Den mest angivna formen är ”smygreklam” (25.4%). Därefter kommer produktplacering (17%) och sponsring (12.6%).
Hela 71% av de tillfrågade är emot och vill att reklam ska aviseras på något sätt. Produktplacering, som f n är förbjudet i Tyskland, accepteras av 48.4% om den sker i ett underhållningsprogram. När det handlar om olika typer av informationsprogram är bara 11% positiva och för barnprogram blir det tummen ned från de flesta. Huvuddelen av de svarande ser reklamen som en nödvändig finansieringskälla för sändarna, men de tycker inte om den.
Studien från Medienanstalt Hamburg/Schleswig-Holstein heter ”Trennung von Werbung und Programm im Fernsehen”.