19 mars 2008

Nya flaggskeppsbutiker och nya kändisar för Vuitton

Flaggskeppsbutik nr 2 i Hongkong och Keith Richards i reklamen.

Man ändrar inte på ett vinnande koncept. Louis Vuittons stjärnprofilering där modellarvodet skänks till välgörande ändamål fungerar väl för företaget. Man växer och öppnar allt fler butiker.

Rolling Stones legendariske gitarrist är nästa ikon i Vuitton-reklam

Louis Vuitton lanserade en reklamkampanj för reseffekter 2006 med kändisar som Michail Gorbatchev, Catherine Deneuve, Steffi Graf och André Agassi och foto av Annie Leibovitz. Andra kända personer, bl a Bill Clinton och Nelson Mandela, har avböjt att medverka i reklamen.
Temat är resor vilket illustreras med de kända personerna i en typisk resesituation. Bakom kampanjen står Ogilvy & Mather. I den nya kampanjen medverkar gitarristen Keith Richards i Rolling Stones. På bilden sitter han i ett hotellrum och spelar gitarr och bredvid står ett gitarrfodral i Vuittons typiska monogrammönster. Enligt uppgift går reklamarvodet oavkortat till Al Gores Climate Project. Det specialgjorda gitarrfodralet får Keith behålla. Vuitton hoppas kunna exponera reklamen med Keith över hela världen. Reklamen med Gorbatchev får inte visas i Kina.

Öppnade i mars sitt andra flaggskepp i Hongkong

Louis Vuitton nya flaggskepp i fyra våningar ligger på Canton Road i Hongkong. Butiken (1 750 m2) är nästan lika stor som megabutiken på Champs Elysées i Paris. Louis Vuitton har funnits i Hongkong sedan 1979 och startade då med en blygsam butik i Hotel Peninsula. Där finns nu 6 Vuitton-butiker, varav två megastores med hela sortimentet av väskor, skor, smycken och kläder.
Det går också mycket bra för Vuitton i Kina. Sedan etableringen 1992 har tillväxten legat över 50% per år. Den första butiken öppnades 1992 i Hotel Palace i Peking. Etableringen av nya butiker går snabbt. Idag finns det 19 butiker i Kina och i slutet av 2009 uppgår antalet till 35. Om tio år kan det finnas 100 Vuitton-butiker i Kina, lika många som i USA idag.

Fler butiker i Kina och lågt värderad dollar gör att Kina-marknaden går om USA

2008 kommer kineserna att gå om amerikanerna som näst största kundgrupp efter japanerna och det finns flera förklaringar till det. Den kinesiska valutan, yuan är mer stabil än dollar i förhållande till euro. Den kinesiska marknaden har en enorm potential med en befolkning på 1.3 miljarder och 103 städer med minst 1 milj invånare.

VUITTONS BUTIKER

  • 400 i världen som omsätter €4 miljarder
  • 19 butiker i Kina, 6 i Hongkong, varav 2 mega
  • Nyinvesteras €200 milj/år
  • Öppnar 2008 30 nya bl a i Finland