23 januari 2017

Nordisk expansion ett skäl för vd-byte på Regi

Analysföretaget Regi arbetar med tre olika branschstudier, där Årets Byrå är den största och mest kända. Där betygsätter företagen sina kommunikationsbyråer utifrån ett antal kriterier  och 21 februari presenteras den 17:e upplagan av mätningen, som nu också sprids i Norden.
Den andra omgången av norska Årets Byrå presenteras senare i vår och 10 februari är det dags att offentliggöra resultatet av den första finska mätningen.
Det är dock inte den första, nordiska satsningen från Regi. IR Nordic Markets, är Regis äldsta branschstudie och mäter börsbolagens kommunikation mot marknader och investorer.
Färskast är Årets Advokatbyrå, som presentera sin senaste mätning i morgon, 24 januari.

Pia Grahn tar över vd-skapet på Regi från grundaren Robert Skölfman. Foto: Pekka Mustonen
Pia Grahn tar över vd-skapet på Regi från grundaren Robert Skölfman. Foto: Pekka Mustonen

”Alla tre mätningarna handlar på olika sätt om branding och kommunikation”, menar Pia Grahn, som nu tar över som vd på Regi, efter grundaren, Robert Skölfman (som fortsätter som arbetande styrelseordförande).
En anledning till vd-bytet är den nordiska expansionen, där Pia Grahns bakgrund i ledande positioner på internationella nätverksbyråer kommer mycket väl till pass.
”Många internationella uppdragsgivare ser ju Norden som en marknad, så en möjlig utveckling av Årets Byrå skulle kunna vara en samlad, nordisk mätning vid sidan av studierna i de enskilda länderna”, säger Pia Grahn.
Förutom byråbakgrunden har hon lång erfarenhet av kommunikationsbranschen som journalist, på bland annat Resumé och Dagens Industri, och som vd på Komm (då Sveriges Reklamförbund).
”Årets Byrå har ju som mål att samarbetet mellan kund och byrå ska vara så bra som möjligt. Det underlättas av ökad kunskap och förståelse mellan byrå och kund. Kunderna uttalar sig anonymt om byråerna och deras kommentarer kan vara till väldigt stor nytta. Inte minst de negativa. Jag vet ju själv, hur vi använde rapporten, när jag var vd på Storåkers McCann. Det hjälpte oss också att klättra upp på listan och få nöjdare kunder”, berättar Pia Grahn.
Carin Fredlund