Microsoft och ROI Research har kartlagt de amerikanska mödrarna vad gäller deras Internetanvändning. Studien kom fram till följande:
89% Går online minst 2 ggr per dag
90% Använder Internet sedan 7 år tillbaka
86% Går in via en sökmaskin
70% Samlar information via sökmaskin innan de handlar online
57% Söker information online även för offline-inköp
64% Söker information online var de kan köpa en vara offline
92% Anser att online-informationen är till stor hjälp
79% Anser att online-informationen är till stor hjälp även vid offline-köp
Customer Care & Consulting GmbH i Tyskland fann att 90% av Internetanvändare i denna målgrupp hade gjort inköp på nätet. Av de produkter som är mest intressanta ligger böcker främst, anser 82% av kvinnorna.
Därefter kommer kläder (58.5%), resor (41%) och hemelektronik (36.6%). Dessutom abonnerar 94.9% av dem på nyhetsbrev. 70% har mer än 4 sådana abonnemang och 90% läser dem regelbundet.