22 februari 2009

Mobilen som marknadsföringskanal

Visioner har blivit verklighet.

Gratis musikvideo i utbyte mot reklamvideos

Mobiloperatören 3 har i Storbritannien lanserat möjligheten att kunderna får tillgång till gratis musikvideos, mot att de får se korta, målgruppsinriktade, reklamvideos i mobilen. Vilket slagit väl ut.

Gratis samtal och SMS i utbyte mot reklam

I Storbritannien låter det helt annonsfinansierade telekombolaget Blyk, sina kunder få 43 minuter samtalstid och 217 SMS mot att de ser två reklamvideos på sin mobil varje dag. Detta erbjudande står bara öppet för kunder i åldrarna 16-24 år, vilket gör det lättare för företag att kommunicera rätt produkter i rätt ton.

Direktrespons gör mobilreklam lätt att följa upp

Fördelarna med annonsering i mobilen är i mångt och mycket de samma som fördelarna med annonsering via Internet. Om någon är intresserad av det som annonseras, så kommer de att klicka på annonsen. Målgruppens intresse syns omedelbart. Enligt Robert Rhurner, commercial director på mobilannonseringsföretaget Incentivated, har mobilannonser i genomsnitt betydligt högre andel klick än annonsering via Internet. Det kan röra sig om 3-4% som klickar på en annons, vilket är tio gånger mer än vid Internetannonsering.

Mobila sökfunktioner kommer

Än så länge används inte sökmotorer speciellt mycket via mobiler, men när många företag lanserat mobilvänliga webbsidor kommer det att ta ordentlig fart med surfande, sökningar och bannerannonsering för mobiler. Det spår Mark Slade, marknadsdirektör för mobilannonseringsföretaget Fourth Screen Advertising.

Responskoder stort i Japan och Sydkorea

De länderna är världsledande inom mobilannonsering. Den vanligaste formen av annonsering där mobiler används är att företag i annonser och på storbildstavlor uppger så kallade Quick Respons-koder (QR codes). Dessa koder ser ut som en massa svarta och vita fyrkanter, men om man fotograferar dem med sin mobil, som självklart är utrustad med QR-kodläsare, så kommer man direkt till annonsörens webbsida för mobiler, eller också får man något elektroniskt varumärkt gratisspel eller liknande. I Europa har detta prövats, men bara i liten skala och inte alls med samma framgång som i Japan och Sydkorea.

I Indien, Asien och Kina är mobilanpassat Internet väldigt populärt

Här saknar många tillgång till datorer. I Kina finns över 70 milj personer som varje dag går in på Internet via sin mobil, trots att landet i huvudsak saknar 3G eller andra snabba överföringstekniker för mobiler. Absolut Vodka, Toyota och Lexus är tre välkända varumärken som annonserar flitigt via mobiler i Asien. Bland västländerna är Storbritannien och USA också stora inom mobilt Internet.

Resultat krävs för att skapa snabb spridning

Viktigast nu för att locka annonsörer till den mobila annonsmarknaden är att visa att annonsering via mobiltelefoner är ett både effektivt och enkelt mätbart sätt att komma i kontakt med kunder. För Internet tog det 12 år innan annonseringen tog fart.