20 september 2022

Medlemsintervju Elenor Wolgers marknadschef på Blåsarsymfonikerna

Elenor Wolgers marknadschef på Blåsarsymfonikerna


Du har ett spännande jobb som marknadschef
på Blåsarsymfonikerna, hur ser en ”vanlig” arbetsdag ut för dig? 

Jag funderar över hur varje enskild konsert kan hitta sin publik genom språk, bild och olika kanaler. Möten med kollegor för planering framåt och ad hoc-justeringar; allt från utskick till olika grupper till repertoarval inför framtiden. Försöker hålla mig à jour med omvärlden och vad som händer inom kommunikationsområdet. Träffar musiker och håller kontakt med artister för att få fram så mycket relevant information som möjligt som kan omvandlas till kommunikation utåt. Jobbar med nätverket för professionell blåsmusik för att värna återväxten av blåsmusiker i Sverige.

Vilka är dina största utmaningar i höst? 

De är två; att omsätta vårt nya grafiska profilprogram i praktiken samt att få tillbaka publiken efter covid-19. Det har skett en beteendeförändring och man köper inte biljetter lika långt i förväg som tidigare. Inflationen minskar köpkraften rent allmänt vilket även påverkar vår bransch.

Hur ser höstens repertoar ut och vilken är
din favorit?

Det är allt från jazz, hiphop och klassiskt – självklart med fullt blås!
I Blåsarsymfonikernas öppningskonsert har vi den norska stjärncellisten Amalie Stahlheim, sedan kommer tangospecialisten och bandoneonisten Per Arne Glorvigen som uppför en nykomponerad konsert för bandoneon (en typ av dragspel), därefter kommer den mest spännande konserten som kanske blir min favorit; två konserter med rapparen och grammisvinnaren Erik Lundin och vi avslutar med Nyårsgala med den häftiga sopranen Sanna Gibbs. Självklart ges alla dessa konserter med hela vår orkester! Däremellan ger vi lunchkonserter med Blåsarsymfonikernas ensembler, familjekonserter och unga musikerkonserter för att bygga återväxten av framtida musiker. Allt detta sker i Musikaliska Kvarteret på Nybrokajen 11 som är vår hemmascen. Dessutom ger vi en mängd konserter med våra olika blåsensembler i Stockholmsregionen; allt från i skolor, på äldreboenden och på olika scener i Stockholms kommuner.

Den 20 oktober går Tendensdagen av stapeln, får vi träffa dig då?

Självklart!

Tendensdagen 20 oktober