13 juni 2022

Medlemsintervju med Carin Wikström marknadschef SIFU

Carin Wikström, marknadschef SIFU

Carin, du sitter med i juryn för
Årets Marknadsföringsbok.
Har det kommit in många böcker i år?

Det har kommit in förvånansvärt få böcker i år, det kan bero på pandemin, men det är ju ännu ett tag kvar innan nomineringstiden löper ut så jag hoppas det kommer in många fler!

Finns det några trender inom marknadsföringslitteraturen som du kan skönja?

Jag ser en tendens till fortsatt starkt fokus på digital marknadsföring och förändringsledning. Utvecklingen går allt snabbare och aktuell, relevant facklitteratur som lyfter fram det viktigaste förändringarna är ovärderlig för att kunna hänga med i svängarna.

Vad ska du göra mer än att läsa i sommar?

Bara vara! Det har varit en intensiv vår och jag ser fram emot sköna avkopplande dagar med fokus på sol, bad, natur, vänner och familj.

Du är till vardags marknadschef på SIFU;
berätta vad det innebär.

Det innebär att jag får möjligheten att leda ett fantastiskt team av duktiga och kvalificerade marknadsförare på SIFU, med allt vad det innebär från strategisk till praktisk marknadsföring och kommunikation. Vi har det senaste året lagt en hel del fokus på vårt varumärke och vår nya fina hemsida Sifu.se.

Och i år firar vi dessutom vår 100-åriga historia inom yrkeskunnande och kompetensutveckling! Det lyfter vi fram på olika sätt i form av artiklar, erbjudanden och inbjudningar som man kan ta del av via våra nyhetsbrev eller genom att följa oss på sociala medier. Just den här veckan har vi även ett 100-årsmingel tillsammans med våra kursledare och medarbetare på vårt huvudkontor i Göteborg.

Vi har i år bättre resultat än på många år och det känns ju extra bra med tanke på hur hårt drabbad hela vår bransch varit under pandemin.
Vi satsade på utveckling och att ställa om snarare än att ställa in, vilket har lönat sig på alla sätt och vis.

Varför är SIFU medlemmar i
Sveriges Marknadsförbund?

För att få inspiration, nätverka och ta del av nyheter och trender inom marknadsföring och kommunikation. Jag har personligen varit medlem i Marknadsförbundet under hela mitt yrkesliv och känner starkt för organisationen. Med Francesca vid rodret kan det inte bli annat än bra.