Jag älskar Meltwaters ständiga produktutvecklingen och intresset för att vara med och utveckla industrin. Det märks verkligen att bolaget, varumärket och människorna brinner för utveckling och på att faktiskt vara bäst. Just nu satsar vi lite extra på produktområdet Social media och Influencer marketing, där det är extra spännande eftersom dessa området trots flera år på nacken är relativt outforskad mark – framförallt när det kommer till uppföljning och analys.
Majoriteten av C-level executives kämpar med att hitta verktyg för att på ett enkelt, tillgängligt och tydligt sätt redovisa ROI på just social media och influencer marketing – här finns nu Meltwater.
Det är tydligt att det inte längre är nice-to-have utan need-to-have. Nya medier som Tiktok och Twitch fullkomligt exploderar och de bolag som inte hänger med kommer snart börja tappa kunder och marknadsandelar.
Vidare är det också väldigt kreativa och roliga plattformar där människorna kommer i fokus, vilket ibland är läskigt (bolagen har inte 100% koll) men också otroligt spännande.
Micro influencers, att innehåll måste ha trovärdighet, kvalite och vara lokalanpassat och social commerce, e-commerce lilla (stora) syster som medför att man enkelt kan handla direkt via sina sociala plattformar.
Börja smått, det vill säga börja arbeta med några områden eller kanaler som ni faktiskt kan ta action på och hinner med (hellre kvalite än kvantite!). Sedan kan ni växa i linje med att ni får mer kunskap om er målgrupp samt vad de efterfrågar (typ av innehåll). Slutligen, men absolut viktigast, ”put a number on it” det vill säga använd er av ett bra verktyg för uppföljning. Som vi alla vet, att arbeta datadrivet är A och O idag!
Jag som tidigare kommer från Market research-branschen vet hur många (och ofta dyra) mätningar som görs kring ROI samt brand funnels (awareness, consideration, preference, last bought). Med nya innovativa verktyg (som till exempel Meltwater) får ni majoriteten av dessa KPI:er snabbt, enkelt och dagligen. Ni kan helt enkelt påvisa RIO på både sociala medier och influencer marketing. Magkänsla är svårt att redovisa för en styrelse, % och siffror betydligt enklare.
Att personer tolkar och analyserar fel data, det är till exempel otroligt viktigt att alltid inledningsvis göra sin hemläxa (vem är vår målgrupp, vad gillar de för innehåll, vart finns de etc). Vidare behövs is i magen och tålamod, det är trender som talar och inte nedslag eller enskilda tillfällen/utfall.