28 september 2020

Marie Hagströmer marknadsförare på Vembla

Marie Hagströmer jobbar med marknadsföring och PR på Vembla.
Vembla startade med målet att underlätta i folks vardag genom att förenkla shopping av framförallt matvaror. Via Vemblas app kan du från lokala matbutiker beställa hem både mat och apoteksvaror inom 60 minuter på ett miljövänligt sätt.
Marie har en bakgrund framförallt inom mediebranschen där hon främst arbetat i kommersiella projektledarroller inom PR, Marknadsföring och försäljning. De senaste åren har hon jobbat som konsult/frilans och haft uppdrag på bland annat Schibsted och Hjärnfonden. Dessförinnan var hon bland annat på Kanal 5, UNICEF och SVT.

Läs vad hon tänker om sitt arbete på Vembla, strategier och utmaningar framåt för marknadsförare.

Vad är mest spännande med ditt jobb på Vembla? 
Det mest spännande är att få möjligheten att komma in i ett väldigt tidigt stadie och få vara med att bygga ett varumärke från början. Eftersom Vembla än så länge är en liten startup får man lättare möjligheten att få inblick och vara med att påverka i så många delar av verksamheten. Det är också roligt att vår tjänst passar för så många målgrupper vilket gör att vi får ta fram flera olika personas och utifrån dessa skapa så riktad kommunikation som möjligt på rätt tid i de mest relevanta kanalerna.

Vad har ni på Vembla för strategi för er marknadsföring framåt, finns det något som sticker ut eller som du är extra taggad på att genomföra? 
En del i vår marknadsföring är det lokala samarbetet, bl.a. med butikerna Vembla handlar från. Men även att stötta ungdomar lokalt med extrajobb inom att plocka, packa och leverera matvaror till kunder lokalt. Något som sticker ut är just den lokala approachen till marknadsföringen som exempelvis lokal media, lokal PR samt lokala events. Vembla önskar vara en positiv kraft lokalt som motvikt till det centraliserade större aktörerna, bl.a. genom att minska transporter utifrån stora centrallager.

Vilka tror du är de största utmaningarna för marknadsförare framåt? 
Att bygga varumärke samtidigt som du vill driva försäljning samt att välja en relevant media- och kanalmix bland den enorma uppsjö av möjligheter som framförallt det digitala har gett upphov till.

Hur tror du att man bäst möter dem? 
Att verkligen ha jättekoll på sin målgrupp i form av ålder, kön, livsstil, mediekonsumtion, intressen etc. Ett varumärke måste vara närvarande där målgruppen finns och vid rätt tidpunkt på dygnet i de tillfällen du kan styra. Exponeringen ska gärna vara i ett forum som för målgruppen har en positiv association. 

Varför är du/ni medlemmar i Sveriges Marknadsförbund? 
Jag tycker exempelvis att förbundet erbjuder väldigt mycket bra kurser och seminarier och nu under pandemin jätteintressanta webbinarier. Och Tendensdagen en gång om året är en höjdpunkt där det alltid är ett spännande och högaktuellt program i form av gäster och ämnen. Jag älskar generellt att förkovra mig, och att bara få sitta och lyssna på intressanta talare är en sån lyx och jag tar alltid med mig ny inspiration till mitt eget jobb. 

Vill du också bli medlem i Sveriges Marknadsförbund och få ny inspiration och energi?
Klicka in på vår hemsida och anmäl dig