6 december 2020

Lucka 6

Sveriges Marknadsförbunds julkalender.

Amazon lanserade 2016 en ny TV-annons inför jul, med en imam och en präst som utbytte gåvor. Företaget ville lyfta budskapet om vänskap mellan religionerna under en splittrad tid i Storbritannien och USA.

I år har Sveriges Marknadsförbund skapat en julkalender med en ny lucka varje dag fram till julafton. Dessa innehåller nya och gamla julkampanjer som vi inspireras av eller minns av andra anledningar.


Amazons julannons 2016, med en imam och en präst som utbytte gåvor

Amazon lanserade 2016 en ny TV-annons inför jul, med en imam och en präst som utbytte gåvor. Företaget ville lyfta budskapet om vänskap mellan religionerna under en splittrad tid i Storbritannien och USA. Antimuslimska incidenter i Storbritannien ökade efter omröstningen om att lämna EU, samtidigt som Donald Trump under sin presidentvalskampanj proklamerade att han planerade att förbjuda alla muslimer från att komma in i USA. 

Med den nya reklamfilmen, som lanserades i Storbritannien, USA och Tyskland, ville Amazon lyfta upp osjälviskhet och värnande om andra människor inför julen 2016.




I år har Sveriges Marknadsförbund skapat en julkalender med en ny lucka varje dag fram till julafton. Dessa innehåller nya och gamla julkampanjer som vi inspireras av eller minns av andra anledningar.