Lönsam hållbarhet

Vetenskapen bakom att göra ansvarstagande initiativ och satsningar lönsamma

Kursledare Martin Söndergaard

Kurs: Lönsam hållbarhet

Vad kan du lära dig från 145 vetenskapliga artiklar om hur man kopplar hållbarhet och ansvarstagande till affärsnytta? Det var frågan vi ställde oss sommaren 2019. Efter ett års forskning samt samarbete med några av Sveriges största och mest hållbara företag kommer här svaret. I den här kursen där går vi igenom det ni behöver känna till från den senaste forskningen för att göra era ansvarstagande satsningar lönsamma. Genom vår forskning och arbete med några av Sveriges största varumärken har vi tagit fram ett praktiskt ramverk för att hjälpa företag att gå från en vilja om att ta mer ansvar, till att komma fram till ett konkret initiativ och kommunikationsstrategi som har en positiv inverkan på såväl samhället som affärsresultatet. I kursen kommer ni att jobba med ert eget företag som case där vi tillsammans kommer att gå igenom ramverket steg för steg så att ni dels får med er en konkret handlingsplan av vad som bör göras nu, tydligt kan redogöra för ert case internt, samt lär er hur ni kan applicera ramverket på framtida utmaningar.


Kursen är för dig som: 

  • Som är ansvarig för hållbarhetsarbetet på företaget
  • Som är på marknadsavdelningen och vill sätta en marknadsföringsstrategi som också har en positiv samhällseffekt
  • Som jobbar på marknadsavdelningen och bättre vill förstå hur den faktiska kommunikationen kring hållbarhet bör utformas
  • Som är på kommunikationsavdelningen och vill förstå hur ni kan framstå som mer ansvarstagande. 

I begreppet ansvarstagande initiativ inkluderar vi alla de olika handlingar som företag kan engagera sig i som har en positiv effekt på samhället eller miljön, såsom det som vanligtvis innefattas av termerna CSR och hållbarhet. Jämställdhet, miljövänlighet, främjande av kultur är några få exempel på dessa handlingar.

Fokus för kursen är just hur ansvarstagande och hållbarhet  kan göras lönsamt, olika initiativs positiva effekter i samhället kommer snabbt att beröras i kursen men är inte vår expertis.

Kursledare

Som doktorand vid Handelshögskolan i Stockholm kring hur ansvarstagande kan göras lönsamt har Martin Söndergaard föreläst och jobbat med några av Sveriges största varumärken för att lyckas med just detta. Insikterna från allt detta arbete har lett fram till den här kursen där han sammanfattar de absolut viktigaste sakerna att tänka på för praktiker.

Filmer + övningsmaterial

Kursen består av 7 moduler som innehåller filmer och övningar med ramverk och scorecards för att lösa era utmaningar.

1: När och hur kan ansvarstagande leda till lönsamhet för oss?
2: Vad avgör hur våra kunder reagerar?
3: Vad avgör hur våra medarbetare reagerar?
4: Vilka ansvarstagande initiativ kan vi göra?
5: Vilket initiativ bör vi satsa på?
6: Hur bör vår kommunikations- och mediaplan se ut för initiativen?
7: Hur bör vi ställa oss till de viktigaste trenderna och undvika de största fallgroparna för ansvarstagande företag?

Läs mer om de sju modulerna här:

Varje modul är uppbyggd på samma sätt med en introfilm, genomgång av koncept, övningsmaterial och instruktioner till övningsmaterialet. 

Under kursen får du:

  • Kurs som fokuserar på att du får praktisk användning för dina kunskaper, i varje modul är alltid målet att det konkret för ert case framåt
  • De senaste insikterna från forskning kring hållbarhet presenterade på ett pedagogiskt sätt redo att appliceras i er verksamhet
  • Ramverken på slides gjorda för enkel applicering och presentation i er verksamhet
  • Tydlig förståelse för när och hur hållbarhet kan leda till lönsamhet
  • Bättre verktyg för att kunna sälja ert case internt till andra avdelningar – du får referenserna att backa upp ditt arbete med
  • Hur den övergripande affärs- och marknadsstrategin hänger samman med och samspelar med era ansvarstagande initiativ
  • Hur era unika förutsättningar påverkar vilka typ av ansvarstagande initiativ som har störst möjlighet att få en positiv effekt
  • En strategi framåt anpassad för just era utmaningar och möjligheter

Kör ditt eget race, anmälan nedan

  • Högkvalitativt och pedagogiskt filmmaterial
  • All kunskap är baserad på forskning
  • Totalt 7 moduler vilket motsvarar 2 dagars heltidsundervisning
  • Unikt, lättanvänt övningsmaterial
  • Allt summeras till en presentation som du kan hålla för dina kollegor eller kunder
  • Tillgång till kursen i 90 dagar efter påbörjad kurs
  • Kursledare med toppbetyg
  • GRATISMATERIAL: 10 filmer om marknadsföring under Corona

Du får tillgång till den första modulen den 14 september och därefter publiceras varje modul löpande. Du får möjlighet att själv gå igenom film efter film och fyller i övningsmaterialet med hjälp av våra guider.

Anmälan

Anmälan:  gör du nedan
Pris: 4.900:- + moms för medlem (6.900 kr icke medlem)
Du får tillgång till första modulen 14  september och sätter ditt eget schema och gör allt när du vill. 

Anmälan är bindande.
Sveriges Marknadsförbunds integritetspolicy.