17 november 2016

Lidl stärker arbetsgivarmärket

Lidl har inlett en kampanj för att stärka sitt varumärke som arbetsgivare. Syftet är både att bygga intern stolthet och att locka till sig nya medarbetare, enligt Carolina Edlund, som är ansvarig för employer branding på Lidl.
Kampanjen fokuserar på kedjans egna medarbetare, som berättar om sina jobb. De blir goda exempel och kan dela med sig av sina erfarenheter och stolthet från många olika delar inom Lidl.

Lidl tar sina medarbetare till hjälp för att stärka bilden som arbetsgivare. Foto: Lidl
Lidl tar sina medarbetare till hjälp för att stärka bilden som arbetsgivare. Foto: Lidl

Kampanjen syns i sociala medier, utomhus och i lokala medier på olika håll i landet. På Lidls egen webbplats, finns dessutom en permanent karriärsida med information om företaget, lediga jobb och traineeprogram.
”Det är första gången vi gör den här typen av arbetsgivarkampanj, för att ge en bild av hur det är att arbeta på Lidl. Det är en del i vårt arbete med att bli mer öppna och transparenta”, berättar Therése Hulten, pressansvarig på Lidl.
Hon förklarar att Lidl befinner sig i ett expansivt skede. Det innebär bland annat att man investerar tre miljarder under de kommande tre åren, för att modernisera alla befintliga butiker och bygga ett antal nya. Dessutom byggs ett tredje logistikcenter och ett nytt huvudkontor.
Lidl har haft medvind under ett antal år och har fyra plus-bokslut bakom sig. Detta efter flera tuffa år, sedan kedjan kom helt fel in på den svenska marknaden, 2003. Totalt tappade de 850 miljoner kronor under sitt första decennium i landet.
De var buffliga, hemliga, svarade aldrig på journalisters frågor, marknadsförde sig inte och hade de en omvittnad dålig personalpolitik. Samt ruskigt trista butiker med produkter som ingen hört talas om.
Men de lärde sig. Anpassade butikerna, tog in mer färskvaror och blandade upp sina egna märkesvaror med mer kända och en hel del svenska.
Dessutom började jobba mer långsiktigt och professionellt med sin marknadsföring. Något som verkligen gett genklang i konsumentledet. Lidls reklam blev omtalad, uppmärksammat och mångfaldigt belönad, både i Sverige och utomland.
De har även tagit rejäla kliv framåt när det gäller hållbarhet och samhällsengagemang.
Följden av allt detta är att synen på Lidl har vänt totalt. Det är kan nog ses som en naturlig följd att marknadsföra arbetsgivarvarumärket tydligare, för att attrahera medarbetare som kan bidra till att den positiva spiralen fortsätter.
Carin Fredlund