Läs mer om de sju modulerna här:

Varje modul är uppbyggd på samma sätt med en introfilm, genomgång av koncept, övningsmaterial och instruktioner till övningsmaterialet. 

Modul 1: När och hur kan ansvarstagande leda till lönsamhet för oss?

Innan vi gräver oss djupare ner i ämnet börjar vi med att undersöka den övergripande frågan, leder hållbarhet generellt sett till lönsamhet för företag? Forskning visar att detta kräver ett mer nyanserat svar än ett enkelt ja eller nej. Med detta förhållningssätt tar vi avstamp i kursen och börjar med att titta på vilka alla de möjliga övergripande vägar forskning har visat att det finns för oss att gå för att få hållbarhet att leda till lönsamhet. Vi avslutar denna modul med att utvärdera vilka av dessa vägar som är mest relevanta för er att jobba med genom scorecards.

Modul 2: Vad avgör hur våra kunder reagerar?

För många företag kommer hur kunder upplever de ansvarstagande initiativen att vara avgörande för om de leder till ökad lönsamhet eller ej. I denna modul gräver vi oss djupare ner i psykologin kring alla de möjliga sätt som kunder kan tolka kommunikation kring ansvarstagande för att bättre förstå hur vårt budskap kommer att mottas. Vi avslutar denna modul med att utvärdera våra existerande förutsättningar och mål som vi behöver ta hänsyn till när vi bestämmer oss för vilket initiativ som har störst potential för oss.

Modul 3: Vad avgör hur våra medarbetare reagerar?

Utöver kunder spelar det många gånger också roll hur medarbetare och potentiella framtida medarbetare känner kring era ansvarstagande initiativ. Vi bygger vidare på psykologin som vi diskuterade i föregående modul och går här igenom hur psykologin för medarbetare skiljer sig från kunder samt vilka ytterligare organisationsfaktorer är viktiga att ta hänsyn till och hur de kan påverka resultatet av era ansvarstagande initiativ. Vi avslutar denna modul med att utvärdera era existerande organisations-förutsättningar.

Modul 4: Vilka ansvarstagande initiativ kan vi göra?

Nu när vi vet förutsättningarna som dikterar hur olika initiativ kommer att mottas går vi här igenom ett praktiskt ramverk framtaget för inspirera och lyfta fram alla potentiella möjliga ansvarstagande handlingar ni som företag kan göra. Här kommer vi att jobba tillsammans med att först tydligare definiera ert övergripande hållbarhets-syfte för att därefter gå vidare till att tänka på hur ni bättre kan uppnå detta mål. Målet här är att tydligt komma fram till många olika möjliga idéer som vi de senare modulerna kommer att utvärdera och förfina.

Modul 5: Vilket initiativ bör vi satsa på?

Efter att ha kommit fram till de möjliga ansvarstagande initiativ ni kan göra kommer vi här att börja utvärdera vilka av dessa som är mest relevanta för just er. Vi bygger vidare på de faktorer ni i de tidigare modulerna sett är styrkor eller svagheter för just ert företag för att se vilket av de olika initiativen baserat på tidigare forskning inom psykologi är den bästa matchningen för just era förutsättningar.

Modul 6: Hur bör vår kommunikations- och mediaplan se ut för initiativen?

I denna modul belyser vi de konkreta frågor, trender och fallgropar som är mest aktuella just nu för ansvarstagande företag. Bland annat kommer vi att beröra frågan om företags politiska ställningstaganden, generationsskillnader i vad som driver ansvarstagande beteende, skillnaden mellan attityd och faktiskt beteende bland kunder och hur man se skillnaden, samt hur den rådande Covid-19 situationen påverkar ansvarstagande företags resultat. Vi avslutar modulen med att diskutera hur man kan undvika några av de vanligaste fallgroparna som många gånger gör att de ansvarstagande initiativen har en direkt negativ effekt på företaget.

Modul 7: Hur bör vi ställa oss till de viktigaste trenderna och undvika de största fallgroparna för ansvarstagande företag?

Anim pariatur cliche reprehenderit, enim eiusmod high life accusamus terry richardson ad squid. 3 wolf moon officia aute, non cupidatat skateboard dolor brunch. Food truck quinoa nesciunt laborum eiusmod. Brunch 3 wolf moon tempor, sunt aliqua put a bird on it squid single-origin coffee nulla assumenda shoreditch et. Nihil anim keffiyeh helvetica, craft beer labore wes anderson cred nesciunt sapiente ea proident. Ad vegan excepteur butcher vice lomo. Leggings occaecat craft beer farm-to-table, raw denim aesthetic synth nesciunt you probably haven’t heard of them accusamus labore sustainable VHS.