I undersökningsbranschen anser man att online-metoder för att samla in data är effektivare än postala enkäter.
Därmed sjunker kvaliteten i svaren, både för att svarsgruppen krymper och för att de som svarar lägger allt mindre tid på svaren. Bland företag i USA märks en nedgång under 2008 jämfört med tidigare år när det gäller att fatta strategiska beslut utifrån resultatet av online-undersökningar. Trots att de är snabba, kostnadseffektiva och respondentvänliga har alltså onlineundersökningarna tappat mark i USA.
Det bör bli kortare enkäter, mer ersättning till de personer som svarar och nya metoder för att göra urvalen för vilka som ska delta i undersökningarna. Problemet här ligger dock hos de företag som köper undersökningarna. De är inte beredda att ändra sig speciellt mycket. Nödvändigt är ett tätare samarbete mellan köpare och säljare av marknadsundersökningar. Om inte branschen agerar i samförstånd kan det bli svårt att få tag i pålitliga onlinerespondenter inom några år.
Marknadsforskare måste använda sig av mer visuella och engagerande format vid online-studier. Allt färre ställer upp och besvarar enkäter för marknadsforskning online. Enligt Engage Research och Global Market Insite beror det på att frågeformulären tråkar ut dem som ska svara. I en studie har man undersökt s k drop-out-rates från drygt 550 online-enkäter.
Men de som tagit sig förbi den tidsgränsen är mer benägna att besvara alla frågorna i enkäten. När en person blir uttråkad svarar denne snabbare på frågorna vilket påverkar kvaliteten på insamlade data till det sämre. En annan viktig faktor till att man slutför ett frågeformulär online är naturligtvis ämnets relevans.
I den aktuella studien tillfrågades också 200 personer om vad det var som tråkade ut dem med online-enkäter. Man jämförde HTML-formulär med formulär som använde Flash-animationer samt traditionella format contra mer innovativa dito. Facit av undersökningen är att marknadsforskare måste använda sig av mer visuella och engagerande format för att nå sina mål via en online-enkät.