15 september 2022

Kungliga Operan söker kommunikatör

Bild från Kungliga Operan. www.operan.se

Kommunikatör

I samband med att en av våra kommunikatörer går vidare till annan tjänst söker vi nu en ny medarbetare till vårt team inom Kommunikations- och försäljningsavdelningen på Kungliga Operan, Sveriges nationalscen för opera och balett.

Vårt huvudsakliga ansvar är att med ett starkt och attraktivt varumärke bredda publikgrupperna och få fler människor över hela landet att upptäcka våra konstformer; opera, balett och klassisk musik, dels via vår digitala streamingtjänst Operan Play, dels via det fysiska mötet i och utanför Operahuset. Tillsammans på avdelningen driver vi projekt så att vi når våra publika och intäktsmässiga mål för Operans olika produkter och tjänster och vi försöker arbeta med nya metoder och tekniker för att engagera publiken och stärka varumärket Kungliga Operan.

Vi tror på varandras olikheter, kompetenser och färdigheter och tillsammans utgör vi ett starkt team.

Om rollen

Som kommunikatör arbetar du självständigt som projektledare för olika projekt inom kommunikation. Övergripande innebär det att du tar fram omvärldsanalys, strategi, producerar/beställer innehåll samt genomför och utvärderar de olika projekten. Vi arbetar med olika målgrupper beroende på vilket uppdrag vi har och har speciellt fokus på barn/unga och vår förstagångspublik.

Projekten kan t ex vara lansering av en premiär, införsäljning till abonnenter, Lärarkvällar, Tåskofonden eller arbetet med sommarutbudet på Operan bara för att nämna några.

Avdelningen består av cirka 20 personer och är indelade i tre olika team; Kommunikation, Online och Kund och som kommunikatör tillhör du Kommunikationsteamet.

Exempel på arbetsuppgifter

  • Upprätta brief och kommunikationsplan
  • Planera, genomföra projekten samt utvärdera och följa upp.
  • Framtagning av copy, foto och film till våra olika kanaler.
  • Framtagning och uppföljning av nyhetsbrev.
  • Kontakt med konstnärligt team och producent för de olika verken.
  • Du följer trender och omvärldsförändringar och håller dig uppdaterad på den digitala utvecklingen inom kommunikation och marknadsföring.

Din bakgrund

Vi söker dig med högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning inom marknadsföring/kommunikation/journalistik.

För att lyckas i rollen har du dokumenterad erfarenhet från att arbeta med kommunikation och marknadsföring, du kanske har en bakgrund som kommunikatör, journalist, webbredaktör eller liknande, och du kan uppvisa goda arbetsresultat från tidigare anställningar. Du har en utmärkt muntlig och skriftlig förmåga och du är van att arbete med foto och film och sociala medier.

Du har också en god projektledarerfarenhet och vana att driva projekt från start till mål. Erfarenhet av PR-arbete och/eller intern kommunikation är meriterande.

För att lyckas i denna roll behöver du ha kunskap och erfarenhet av någon form av epostmarknadsföringsverktyg (vi arbetar i WordFly), samt grundläggande kunskaper i InDesign och Photoshop. Det är meriterande om du har arbetat i olika CMS t ex Umbraco, men det är inget krav. Självklart har du arbetat med digital marknadsföring på olika sätt och har förståelse för kundresan för olika målgrupper.

Som person är du självgående, strukturerad och trivs med att arbeta under stort eget ansvar, men du är också en lagspelare. Eftersom vi arbetar i en omvärld som snabbt kan förändras är du flexibel och har en förmåga att hitta nya lösningar som kanske avviker från lagd plan. För att lyckas i rollen är du både kreativ och strategisk. Att uppnå ambitiösa kommunikationsmål ser du som en självklarhet för att bidra till Operans framgång och du har ett intresse och nyfikenhet för våra konstformer; opera, balett, dans och musik.
Eftersom vi är en internationell arbetsplats förväntas du behärska både engelska och svenska i tal och skrift. Det är meriterande med ytterligare ett språk.

Övrigt

Anställningen är heltidstjänst med start under hösten. Tjänsten rapporterar till Kommunikations- och Försäljningschef.

Ansökan

Vi kallar till intervju löpande, så skicka gärna in din ansökan i form av CV och personligt brev så snart som möjligt, dock senast den 20 september 2022.

Med hänvisning till GDPR kan vi inte ta emot CV och ansökningar via mail.
Till bemannings-, rekryteringsföretag och säljare: vänligen respektera att vi inför denna rekrytering noga tagit ställning till och valt kanal för att hitta vår nya kollega, varför er hjälp undanbedes i den här rekryteringen.

Kontaktpersoner

För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Catarina Falkenhav, Kommunikations- och försäljningschef, e-post: catarina.falkenhav@operan

Facklig kontaktperson är Helena Lindroth, Fackförbundet Scen och Film, e-post: helena.lindroth@operan.se

Om Kungliga Operan

Som Sveriges nationalscen för opera och balett ska Kungliga Operan vara tillgänglig för alla och beröra med starka känslor. Under ett spelår framförs över 200 moderna och klassiska balett- och operaföreställningar, riktade till både barn och vuxna, hundratals konserter samt flera hundra aktiviteter och skolsamarbeten för barn och unga i och utanför Operahuset och via den digitala streamingtjänsten Operan Play.

Våra värdeord är: Hög kvalitet, Välkomnande, Orädd och Tidlös. Kungliga Operan är ett av staten helägt aktiebolag med en årsomsättning på ca 500 MKR med ca 540 anställda.

Kungliga Operan värdesätter de kvaliteter som mångfald och olikheter tillför verksamheten.

Läs mer och ansök här