Tänk att kunna köpa produkter du ser på TV direkt med ett klick på fjärrkontrollen – som Manolo Blahniks på Carrie Bradshaws fötter eller Ross tröja i ”Vänner” – Annonsörerna har talat om detta under lång tid men vi har inte sett det förrän nu.
Det är kunder med Verizon FiOS som nu kommer att kunna beställa varor direkt i programmen via fjärrkontrollen. Först ut är History Channel där tittarna kommer att kunna beställa föremål som cyklar, radioapparater och mynt. Tanken är att lägga varor från märken som Schwinn, Crosley radio och Franklin Mint i det ögonblick det visas liknande produkter i serier som “American Pickers” and “Pawn Stars.”
En liten ikon i det övre högra hörnet av skärmen kommer att signalera att ett objekt är tillgänglig, och ett knapptryck på fjärrkontrollen gör att skärmen delas i två, med objektet som kan köpas på höger sida. När du har installerat ett användarkonto på TVWallet.com kan tittaren slutföra transaktionen genom att skriva in sitt telefonnummer och fyrsiffriga PIN-kod.
Tjänsten kommer att vara tillgänglig för nästan fyra miljoner Verizon FiOS abonnenter främst i Kalifornien, Texas och Florida. Verizon kommer att stötta tjänsten med 30-sekunders spots i History Channel. Verizon har planer på att inkludera tjänsten i andra nätverk snart.
Var finns det engagerade kunder där detta skulle kunna fungera? Just nu tittar man på serier som ”Project Runway”, ”Drop Dead Diva” och ”Army Wives”.
De första varumärkena att testa upplägget är hittills optimistiska, även om resultaten inte är omedelbara.
Cykeltillverkaren Schwinn arbetar för första gången med History Channel. ”Det finns många människor som är väldigt nostalgiska till varumärket Schwnn”, säger Lori Peters, marknadsdirektör. ”Nu har de möjlighet att agera mycket impulsivt. Ungefär som att köpa ett minne via TV-skärmen. ”
När får vi se detta i Sverige? Beställa Converse under Melodifestivalen? Resor direkt i reseprogrammet etc.
Källor: NY Times och Verizon