Att läsa vad andra tycker om varor och tjänster som säljs på nätet är självklart för många konsumenter. Recensenterna online är många. Varför gör de det och vilka är det som recenserar? För att få svar på detta har Bazaarvoice och Keller Fay Group undersökt närmare 4 000 brittiska online-recensenter.
84% hoppas att deras inlägg ska påverka företaget till förbättringar. Det är andras recensioner som motiverar 85% av dem att även skriva ett eget inlägg. De flesta lämnar sin feedback på resp företags hemsida medan 19% vänder sig till oberoende recensionssajter.
Det hävdar studien, eftersom en stor majoritet av recensenterna, 86%, oftast ger en positiv feedback. Endast 11% uppgav att deras inlägg är till hälften positiva och till hälften negativa medan 3% är mestadels negativa i sin feedback. En annan studie från European Interactive Advertising Association, EIAA, visar att omkring hälften av brittiska konsumenter någon gång har ändrat sina köpbeslut på grund av online-recensioner från andra kunder.
Enligt EIAAs studie är 93% av dem e-handelskunder, 63% är aktiva på auktionssajter och 28% är sociala nätverkare.