För tredje året i rad öppnar Carrefour mellan 20 och 25 nya stormarknader i Kina och det är ett svindlande tempo.
Koncernchefen José-Louis Duran har som målsättning att Carrefour ska bli dubbelt så stora i Kina före 2010. Potentialen är enorm på denna marknad med 1.3 miljarder konsumenter och en snabbt växande medelklass.
Kineserna gillar stormarknader och sådana växer som svampar ur jorden med Carrefour som ledande aktör. (Carrefour har funnits i Kina sedan 1995.) Det är en utmaning att växa snabbt utan att förlora närkontakten med konsumenterna.
Därtill anpassar man sig till lokal levnadsstandard. Köpkraften varierar starkt mellan stad och landsbygd och mellan storstadsmetropoler och fattiga delar av landet. En Carrefour-butik i en stadskärna kan ha upp till
20 000 kunder per dag. 90% av kunderna har inte bil och handlar 3 gånger per vecka för i snitt €10 per gång. Sådana kunder köper mycket färskvaror. Kineserna vill kunna känna på frukt och grönsaker och själva välja del av en kyckling eller en gris. 60-65% av köttet säljs i lösvikt.