14 maj 2024

Karolina Strand (Björn Axén) ny styrelseledamot


Stort Grattis till förtroendet att sitta i Sveriges Marknadsförbunds styrelse, hur känns det?

Det känns oerhört hedrande, kul och framför allt väldigt inspirerande – ser fram emot att lära känna verksamheten ännu bättre och få utveckla mitt sätt att bidra till det positiva arbete som redan görs inom förbundet. 

Berätta lite kort vem du är och vilken bakgrund du har?

Jag är utbildad journalist som drömde om en karriär inom sportjournalistiken men hamnade i skönhetsbranschen (och trivs med det!). Min nyfikna ådra och viljan att paketera budskap och väcka känslor hos en kund, läsare eller lyssnare har gjort att jag spenderat min karriär so far inom marknad.

På det privata planet lever jag familjeliv i Tyresö med man och tre barn. Älskar fortfarande sport och framförallt att åka skidor! 

Vad är de mest spännande utmaningarna och möjligheterna som marknadschef på Björn Axén? 

Det är väldigt spännande att få jobba med ett varumärke som funnits i över 60 år och det är otroligt inspirerande att få vara del av ett företag som är med och driver utvecklingen i branschen, både när det kommer till retail och salongsverksamheten. En position som kommer med ett ansvar såklart, och något vi själva tar på största allvar och har som ambition att verkligen vara ett föredöme i branschen.

Den mest spännande utmaningen just nu är att bygga vidare på våra framgångar i Skandinavien och nå ut med varumärket på nya marknader. Att ta historien in i framtiden och fortsätta bygga ett varumärke som är relevant inte bara över landsgränser, utan även mellan generationer och över tid. 

Det är en utmanande marknad vi som varumärke förhåller oss till och jag tycker det är både spännande och utvecklande att försöka nå ut och hitta Björn Axéns plats i bruset.

Hur ser du på utvecklingen inom skönhetsbranschen och vilka trender tror du kommer att dominera framöver?

Jag tror (och hoppas!) att den trend vi ser när det gäller krav på autenticitet fortsätter och att det lämnas utrymme åt det personliga uttrycket och kreativitet. Jag vill fortsätta se ett fokus på en hållbarare bransch och kvalitet. Jag välkomnar den pålästa kunden som efterfrågar produkter som håller vad de lovar och kan påvisa effekt. Sedan hoppas ja såklart att det ökade intresset för hårvård inom premiumsegmentet fortsätter att hålla i sig:)

Hur ser ni på hållbarhet och ansvarsfullhet inom Björn Axén, och vilka initiativ har ni tagit för att minska er miljöpåverkan?

Som leverantör inom FMCG så har vi såklart ett stort ansvar för hållbart företagande och en ansvarsfull produktfilosofi. Vi har tagit ställning tidigt när det gäller hållbarhet och har en strikt ingredienspolicy som utesluter alla tveksamma ingredienser t ex.  

Hållbarhet handlar mycket om att förändra beteenden och där var vi bland de första att ha ett samarbete med Bower som jobbar för att uppmuntra återvinningsbeteendet genom att göra det kul och lönsamt för användaren att panta produkter. Så utöver att våra produkter är återvinningsbara så går de även att panta! Vi använder även återvunnet material i hög utsträckning i våra produkter.

Vi har uteslutit sekundärförpackningar. Utöver det var vi med och tog fram ett återvinningsprogram tillsammans med Stena Recycling för att säkerställa att farligt avfall från salongerna omhändertogs ansvarsfullt. Björn Axén, tillsammans med Frisörföretagarna och Stena Recycling har arbetat hårt för att få fler i branschen att göra samma sak, och idag är det lagstadgat och det är vi oerhört stolta och tacksamma för att hela branschen nu tar sitt ansvar i den frågan.

Vilken roll spelar samarbeten för Björn Axéns varumärkesstrategi, och hur väljer ni ut era samarbetspartners?

Vi tror på kraften i långsiktiga samarbeten med våra ambassadörer för att göra ett starkare och trovärdigare avtryck. Vi tror på att vara generösa med vår expertis inom hårvård och vill hjälpa till att utveckla hela kategorin, det vinner både branschen och kunderna på. Därför tittar vi på utbildande format i vår mediemix, och i början av året hade vi t ex en väldigt framgångsrik kampanj i poddarna Fredagspodden och Alex och Sigge där kunskap om hårhälsa delades på ett väldigt personligt och bra sätt som var lätt för lyssnarna att ta till sig. Tror som sagt att äkthet är viktigt, kanske speciellt i skönhetsbranschen då det ofta bygger på personliga preferenser, så UGC (user generated content) är i många fall också en viktig nyckel för kommunikation som adderar värde för konsumenterna. 

Kan du berätta mer om Björn Axéns samarbete med Regnbågsfonden?

Gärna – Vi är stolta huvudsponsorer till Regnbågsfonden! Respekten för alla människors lika värde och rätten till mänskliga rättigheter oavsett vem man väljer att älska är till för alla och något som är i vårt DNA. Precis som Jonas Gardell Regnbågsfondens grundare så klokt (men också ledsamt) ofta uttrycker det så behöver den rätten tyvärr erövras varje dag och därför är det viktigt att vi som företag tar ansvar och inte bara genom ekonomiskt stöd utan även genom att i våra plattformar belysa frågorna och kravställa i våra led. 

Nu senast var vi till exempel med och möjliggjorde Regnbågsfondens första gala där 400 000 kr samlades in. Lead by example and walk the talk – klyschor men inte mindre sanna för det. 

Hur ser ni på mångfald och inkludering inom skönhetsbranschen, och vilka åtgärder vidtar ni för att främja detta?

Jag tycker att många varumärken gör det bra, även om jag skulle vilja se ännu fler initiativ.

På våra salonger pratas sammanlagt 14 olika språk, och våra produkter är könsneutrala och täcker behov hos olika hårtyper. 

När det kommer till vårt bildmaterial jobbar vi aktivt med att ha en representation av samhället och att lyfta in fler perspektiv i en annars ganska så traditionell bransch (iaf när det kommer till bildmanér). Vår Creative Director Fredrik Robertsson är en viktig del i att se till att vi inte bara håller kreativ höjd utan även har en bredd. Inför nyproduktioner utvärderar vi oss själva och ser till att vi inte faller in i unkna stereotyper, allt annat vore tondövt.

Kan du dela med dig av några spännande projekt eller planer som Björn Axén har för framtiden?

Vi är på en väldigt spännande expansionsresa och har ödmjukt doppat tårna i flera nya marknader, men extra spännande känns såklart jättarna UK och Tyskland där vi har ett extra fokus utöver våra hemmamarknader. Och att fortsätta bygga varumärke utomlands är både spännande, lärorikt och utmanande men vi är redo att kavla upp och tillsammans med våra partners göra jobbet.
Vi lanserar ny hemsida (bjornaxen.se) inom ett par veckor och har en otroligt spännande höst framför oss med starka produktnyheter och kampanjer som det ska bli väldigt kul att få rulla ut!

Vad gör dig till en bra ambassadör för Sveriges Marknadsförbund?

Jag har trots strategiska roller och ansvar alltid varit väldigt operativ i mitt sätt att arbeta vilket jag tror har gett mig en god förståelse för många roller, och som ambassadör tror jag det är viktigt att kunna ha olika perspektiv för att vara relevant i fler forum. 

Jag gör heller inget halvhjärtat 😂 Jag jobbar med högt engagemang och har väldigt lätt för att bli inspirerad, en känsla jag hoppas kunna förmedla vidare för att göra ännu fler nyfikna på Sveriges Marknadsförbund och alla de fantastiska saker vi (!) erbjuder.

Sveriges Marknadsförbunds styrelse