Bra reklam har ett värde i sig, visar forskningen om Reklamkapital. En del företag vet att vårda sitt reklamkapital väl. Andra tröttnar. Många gånger snabbare än konsumenterna.
Få har som Ica förstått att förvalta sitt reklamkapital och se till att det förräntas. Ica-Stig fyllde nyligen 15 år. Och, som Sara Rosengren konstaterat, ser konsumenterna reklamfilmerna mer som underhållning, än som reklam. Så populär att det till och med finns en app, för dem som inte vill missa något.
Möjligen kan man undra om bytet från Hans Mosesson till Loa Falkman, som Stig, inte gjorde det lite tydligare att det handlar om ”bara reklam”. Då valde man att inte dra ut handlingen i såpan vidare och låta Stig överlåta sin butik till en ny handlare. Istället var det mycket tydligt att det bara var byte av huvudrollsinnehavare och en hel del anspelningar på att det faktiskt handlar om reklam.
Ica-Stig har till och med hamnat i Guniess Rekordbok, som den längsta reklamsåpan någonsin.
Men, det finns de som behållit sitt reklamkoncept längre än så. Mycket längre.
Bregottfabriken byggdes faktiskt redan 1995 och är inte bara det mest långlivade reklamkonceptet. Det har också klarat av att byta byrå. Åkestam Holst tog över uppdraget för tre år sedan, när Bregotts tidigare byrå lades ner, efter mer än 20 års samarbete. Men både företaget och byrån insåg att reklamkapitalet var för starkt, för att slösa bort. Kossorna lever vidare. I fjol bjöd de på en julsång. Ursprunget till Bregottfabriken var den allt hårdare konkurrensen med Lätta. Genom Bregott-fabriken ville man tydliggöra att det bara handlade om naturliga råvaror från svenska kossor. Inget margarin.
Iprenmannen föddes när den unge copwritern Nils-Gustaf Tollman på Garbergs hade fått en lång, komplicerad brief av kunden, Pharmacia. Som vanligt satt han och knäppte på sin gitarr, när han försökte lösa problemet. Resultatet blev en sång. Och en omedelbar publiksuccé. Folk ringde till Pharmacia för att få veta, när filmen skulle visas nästa gång. För det ville man inte missa. Läkemedelsverket försökte stoppa filmen. Så där kul kunde man ju inte få ha med läkemedelsreklam. Men de fick nöja sig med några smärre justeringar i texten. Med tiden han Ipren-mannen både presentera sina största hits och ge sig i kast med James Bond-skurkar. Iprens nuvarande ägare, McNiel har dock en helt annan syn på reklam…
Ica-Stig är alltså inte den största långköraren i svensk reklam. Inte heller den första reklam-såpan. Telia lanserade sin ”Telia-familjen” 1996, om en lite töntig pappa och hans betydligt mer tekniskt bevandrade barn. Man kunde ana viss inspiration från den populära tv-såpan, ”Svensson, Svensson”.
Men Telia orkade bara hålla ut i sex år, innan familjen försvann. Innan dess hade kändisskapet spritt sig utanför reklamtablåerna, men det spelade uppenbarligen ingen roll.
Men det öppnade möjligheten för Telenor att dra igång sin tele-reklam-såpa.
Kändisar utanför reklamen blev också Comhems Judit & Judit, som också de skapats av Icas reklambyrå King. 2013 var det till och med tal om att de skulle få ställa upp i Melodifestivalen. Det stoppades dock på grund av reklamkopplingen.
Judit & Judit fick också bara sex år i livet.
Fåret Frank blev folkkär som symbol för Tele2. Vad som händer härnäst, vet vi dock inte. Reklampressen har antytt at Franks saga är all, i och med attTele2 just bytt från Forsman & Bodenfors till Åkestam Holst. Det nya samarbe-tet har ännu inte givit några synliga resultat. Tele2 gör just nu bara uppehållande aktiviteter, som inte involverat nya byrån.