3 februari 2011

Johnson&Johnson och Crest (P&G) mest åtrådda varumärkena

Det är neuromarketing företaget Buyology som gjort undersökningen och tittat på medvetna och omedvetna kopplingar till de största varumärkena.
Undersökningen visade att män och kvinnor dras till olika typer av varumärken.
Att Johnson & Johnson kom i toppen bland kvinnor i USA kan förklaras med att J&J är starka på barnvårdssidan och används i många hem
Männen i USA åtrår Crest allra mest, ett varumärke som många har följt sedan barnsben.
En del varumärkens placering överraskar och SONY hamnar på en andra plats hos amerikanska kvinnor.
Slutsatser från undersökningen tyder på att konsumenter är mer benägna att välja varumärken som påverkar både omedvetet och medvetet.
Kunskap om hur konsumenterna uppfattar mitt varumärke och på vilket sätt det påverkar – medvetet resp omdvetet kan ge annonsörerna ett försprång.
För att inte överdriva betydelsen av neuromarketing och att traditionella metoder fortfarande kommer att fungera säger Nigel Hollis, Millward Brown – ”omedvetna val fungerar kanske väl för simpla vardagsval som en box med tepåsar men dyrare och större val som köp av en ny bil involverar mer komplexa beslutsprocesser.”
Kvinnor

  1. Johnson & Johnson
  2. Sony
  3. Kleenex
  4. National Geographic
  5. Master Card
  6. Google
  7. Amazon.com
  8. Visa
  9. General Electric
  10. Toshiba

Män

  1. Crest
  2. BMW
  3. National Geographic
  4. Panasonic
  5. Hyundai
  6. Kleenex
  7. Coca-Cola
  8. Microsoft
  9. Tide
  10. Lexus

Ett företag som just nu genomför stora förändringar av bl.a. förpackningar grundade på neuromarketingstudier är Campbells.
Konsumenterna kommer att se förändringar i Campbell delen av stormarknader i höst. Företagets logotyp blir mindre och flyttas lägre för att inte bli lika framträdande.
De klassiska etiketterna/burkarna som är kända från Andy Warhols målningar kommer inte att förändras men på andra etiketter byts skålarna ut till större och mer moderna vita samt skeden försvinner eftersom den enligt undersökningen inte gav lite emotionell respons.
Källa: Forbes.com, Wall street journal, www.buyologyinc.com