20 september 2021

Intervju Susanne Reuszner, kommunikationschef Folkoperan

Susanne Reuszner, kommunikationschef Folkoperan

Susanne du arbetar som kommunikationschef på Folkoperan; kan du berätta hur det känns nu när restriktionerna lättar?

Det är ren och skär lycka att äntligen få öppna upp teatern för fler. Det känns som att 18 månaders vandring i kvicksand äntligen är över. Vi har kunnat genomföra en del digitala visningar men det är ju så att opera ska upplevas live!

Är lite nyfiken på hur högt trycket är då det finns ett stort sug på att ses IRL. Är alla biljetter redan sålda till höstens föreställningar?

Helt klart. Opera ska ju upplevas live och i närbild. Hos oss upplever du de starka känslorna och dramat på nära håll. Det går aldrig att ge den upplevelsen digitalt. Samtidigt måste vi ha respekt för Covid 19. Pandemin är inte över och vi lägger ner ett stort arbete på ett besök hos Folkoperan skall kännas tryggt och att ingen skall vara rädd för att smittas när de är hos oss.

I år kommer Tendensdagen att äga rum hos er på Folkoperan. Vad vill du att besökarna ska få uppleva i era lokaler?

De möter ett Folkoperan med helt nyrenoverad salong. 30 år gamla stolar är utbytta mot nya guldfärgade och väggarna har fått ny kulör som framhäver dess vackra art deco-detaljer samtidigt som vi flirtar med punkens svärta, nitar och vinröda läder. Huset var ursprungligen en premiärbiograf från tidigt 1920-tal. Folkoperan flyttade in 1984 och har sedan dess producerat opera i närbild på svenska. Vi vill vara ett operahus dit alla känner sig välkomna, vare sig du är novis eller operakännare. Om ni är i den stora Tempelfoajén tycker jag också ni skall ta er tid att lyfta blicken mot taket och det vackra innertaket gjort av Astri Bergman Taube.

Kommer du att vara med på Tendensdagen? I så fall vilka talare ser du framemot att få lyssna på?

Självklart är jag på plats. Känner att jag behöver tanka både den kreativa hjärnhalvan liksom den strukturella nu när vi står inför en nystart. Är kanske mest nyfiken på programpunkterna kring content i form av ljud – det är ju precis det vi håller på med i en annan form, kan vi inspirera varandra tänker jag? Sen också punkterna om den hårda verkligheten; det alltmer hårdnande medielandskapet liksom det juridiska kring varumärken.

Vad har ni på Folkoperans repertoar i höst och vår?

Vi spelar Giuseppe Verdis opera Don Carlos hela hösten. En opera som är lika mycket politisk thriller som familjesåpa – och med fantastisk musik.

Om jag nu vill ge bort biljetter i julklapp till mina vänner;
vad skulle du rekommendera mig att köpa?

Jag tycker ni skall köpa biljetter till någon av Folkoperans vårproduktioner; Così fan tutte eller Ålevangeliet. Così fan tutte är en av Mozarts mest kända operakomedier som hos oss presenteras i ett deliriskt och samtida ljus. Två unga par planerar sina bröllop men börjar samtidigt att tvivla: Är det nu bara all work and no play som återstår och betyder lyckliga i alla sina dagar att vi nu måste ge upp alla våra drömmar? Kan vi leka en sista gång och samtidigt utsätta vår relation för ett stresstest? Premiär 9 mars.

Senare i vår har vi premiär på ett nyskrivet körverk som bygger på Patrik Svenssons Augustvinnande bok Ålevangeliet. En berättelse om naturvetenskapens stora mysterier men också om hur ålen blir en gemenskap mellan en pojke och hans tystlåtne far. Premiär 27 april.

Susanne Reuszner, Kommunikationschef Folkoperan


Folkoperan
Tendensdagen 21 oktober på Folkoperan