Men vad är growth hacking egentligen? Vi ställde några frågor till Sophie om det – läs intervjun här:
Man hör nästan på ordet att det handlar om att snabbt nå tillväxt och tillväxt betyder att man ökar sin försäljning. Att öka sin försäljning betyder att man kan återinvestera kapitalet i sin produkt och verksamhet. Företag som växer brukar också erbjuda sina anställda en personlig utveckling. Och vem vill inte växa som människa och dessutom vara med på en cool resa?
Growth hacking handlar om kreativitet, att använda olika verktyg och sedan analysera om det du testade fungerade eller inte. Fungerade det så gör du mer av detta, fungerade det inte så slutar du genast och slutar spendera marknadsbudget på initiativ som inte fungerar. Man testar olika marknadsföringsinitiativ, annonsering, olika kanaler, design med syfte att generera leads och nå tillväxt.
Jag tror man inspireras av webinaret om man jobbar som VD på ett mindre bolag, försäljning eller marknadsföring. De flesta organisationer vill öka sin försäljning (VD/Sälj) och marknadsförare vill få förslag på kampanjer och kanaler som fungerar för att öka antalet kunder. Jag jobbar ju med att sälja en B2B produkt med ett högt ordervärde så jag kommer utgå från min erfarenhet, om man jobbar med en ”billigare” lösning B2C kanske det inte kommer vara lika intressant, men vad vet jag, det kostar enbart 45 minuter av din tid :-).
Webinar är alltid kluriga, jag ska göra mitt bästa på att ge exempel på kampanjer och kanaler som fungerat. På så vis kanske lyssnaren kan tänka sig att testa något helt nytt och voilà (i bästa fall) får du som lyssnare nya kunder.
De mest kända exemplen på företag som arbetat framgångsrikt med growth hacking är Dropbox, Airbnb, Slack, Hubspot. De har använt sin produkt för att driva rekommendationer och för att sälja upp kunden.
Allt går att mäta. Om man har dåliga förutsättningar för att mäta när man väl anställer en growth marketer är det eventuellt ett första projekt. Alla företag måste kunna mäta sina aktiviteter för att förstå om man jobbar på rätt initiativ. När man skapat förutsättningar för att mäta sina marknadsföringsinitiativ så är det dags att genomföra, mäta, tweaka, förbättra.
En kreativ person som vågar ta ut svängarna i kommunikationen jobbar med en analytisk person som publicerar, A/B-testar och analyserar resultatet. Att ha någon på bolaget som zoomar in i varje del av kundresan för att göra den upplevelsen så grym som möjligt för kunden och kunna mäta det kommer också skapa tillväxt.