4 oktober 2022

Intervju med Nina Strollo på Moderna Museet

Tendensdagen går av stapeln den 20 oktober på Moderna Museet.

Nina Strollo, marknadskommunikatör på Moderna Museet

Berätta gärna kort om Moderna Museet och vad har ni för spännande utställningar i höst?

Moderna Museet är det ledande museet i Sverige för modern- och samtida konst. Vi har en kanonhöst med Hilma af Klint-De tio största, det blir den sista gången på länge man har tillfälle att se af Klints största verk. Vi har även en utställning med den legendariska fotografen Nan Goldin som för första gången visar sina samlade ljudsatta bilder, samt en kritikerrosad utställning med den thailändska konstnären Korakrit Arunanondchai.

Vilken är er största drivkraft?

Det är nog flera stycken på en gång. Att nå ut med konst till så många som möjligt. Att skapa ett bra möte med konsten. Att museet ska vara ett attraktivt besöksmål.

Hur ser er målgrupp ut och hur marknadsför ni er?

Vi arbetar med flera målgrupper parallellt beroende på säsong och utställning, huvudgruppen är den kulturintresserade allmänheten i Stockholms län. Under 2022 har vi mixat digital marknadsföring med annonsering på Facebook, Instagram, TikTok, YouTube och OOH det har fungerat bra för oss.

Kan man ta del av era härliga konstupplevelser utan att vara på plats på museet?

Vi har våra populära ”soffvisningar” då vi sänder live över Facebook ca en gång i månaden. Vi har även livesända ateljébesök. Vi har också online föreläsningar och en filmklubb som ofta sänder live. Samt flera digital kurser, inspiration och verkstäder för barn och unga. Allt finns samlat på vår webb.

Tendensdagen närmar sig och i år har vi fått äran att vara i er kreativa miljö, berätta gärna om dina förväntningar inför dagen?

Jag hoppas på en inspirerande dag och framförallt punkten som handlar om Framtidens stad och kunna få idéer om hur Moderna Museet kan verka i en framtida stad. Jag är också nyfiken på hur deltagarna ska uppfatta museet och helheten med Butiken, Restaurangen och konsten.

Vad innebär ett medlemskap i Klubb Moderna?

Som klubbmedlem bidrar du till museets inköp av verk till Samlingen och får fina förmåner, som rabatt i butik, café och restaurang samt fritt inträde på alla utställningar, på Moderna Museet, Ark Des, Färgfabriken med flera.

Tendensdagen 20 oktober