24 februari 2021

Intervju med medlem Höganäs

Henrik Jarl, marknadschef Höganäs

Industriföretaget Höganäs är nya medlemmar hos Sveriges Marknadsförbund.


Höganäs är mer än en stad, keramik och krus. Företaget Höganäs AB har anor från 1797 och världsledande inom metallpulvertillverkning.
Idag har Höganäs cirka 2400 medarbetare och erbjuder mer än 3500 produkter, de flesta kundspecifika, från 18 produktions-anläggningar runt om i världen.


Henrik Jarl, marknadschef på Höganäs.


Välkomna till Sveriges Marknadsförbund!
Vad ligger bakom ert beslut att bli medlemmar?

Rockit® surface welding powders
Rockit 606 and Rockit 706 prolong component lifetime in tough wear environments, such as in the oil & gas and mining & construction industries.

Tack! Det känns jättekul och inspirerande! Vi har länge sökt ett sammanhang för marknadsavdelningen att få aktuella utbildningar och utbyta erfarenheter med andra företag. Vi hoppas även att kunna bidra med vår kunskap. Vårt företag har trots allt funnits i 220 år. Jag hoppas även på att kunna bilda en erfa-grupp med andra industriföretag.

Många känner nog till Höganäs, men vad gör ni egentligen?

Vi gör metallpulver som används inom olika tillämpningar i industrin. Tänk dig att du leker med sand och skapar figurer med olika formar.
Det kan man göra med vårt metallpulver. Vi tillverkar ett pulver som våra kunder använder för att framställa olika komponenter. Genom att först forma det till önskad form, sen pressa vårt järnpulver med hårt tryck och till slut värma det till över 1400 grader produceras exempelvis kugghjul, växelkomponenter och avgassystem. 
Extern länk för info: Markets for Powder Metallurgy components (pm-review.com)
Nu används även vårt järnpulver i 3D-printrar så att man kan skriva ut metallkomponenter. Metallpulver används också för att rengöra vatten och jord, så vårt pulver har en mängd olika användningsområden.

Hur jobbar ni med marknadsföring?

Höganäs collaboration with Dontyne Gears
Lighter metal powder components with complex designs can bring substantial cost savings for car manufacturers and system suppliers in the automotive industry. Through a newly formed cooperation, Höganäs and Dontyne Gears offer a complete package of services with the aim to drastically improve driveline solutions.

Vi har en marknadsavdelning på fem personer på huvudkontoret i Höganäs. Utöver det har vi marknadsresurser ute på de marknader i världen där vi är verksamma.
I grund och botten handlar vår marknadsföring om att bygga kunskap om vår teknik. Vi säljer ju oftast till underleverantörer inom industrin men vi vill att en tillverkare av en bil, exempelvis, redan i skisstadiet ska känna till att man kan använda våra produkter för sin tillverkning. Traditionellt sett har vårt marknadsarbete fokuserat mycket på mässor och traditionell B2B-annonseringen men idag jobbar vi mycket med uppsökande verksamhet såsom Google-annonsering, sociala medier och deltagande i olika digitala konferenser.

Vad har ni på agendan för 2021?

I år kommer vi att lansera flera produkter kring vår lösning att 3D-printa metallprodukter. Vi kommer också att utveckla vår e-handel och fortsätta vårt långsiktiga arbete med att ställa om till fossilfritt. Nu i år börjar vi exempelvis använda en förnyelsebar energigas i framställan av vårt pulver, vilket vi tycker är mycket spännande!

Återigen, varmt välkomna till Sveriges Marknadsförbund!
Vi ser fram emot att både ge och få ny kunskap av er!

Tack! Vi är glada över att vara med och ser fram emot ett spännande år!