12 oktober 2021

Intervju med Medieombudsmannen Caspar Opitz

Medieombudsmannen Caspar Opitz

Hur bra är svenska medier på att bete sig etiskt?
Vem håller koll på att de sköter sig?
Vad händer om man blir ”uthängd”?
Har man som enskild person någon chans mot ett stort mediebolag? Var går gränserna för vad medierna får göra och inte? Om detta och andra pressetiska frågor talar Medieombudsmannen Caspar Opitz under Tendensdagen.  

Inför sitt framträdande svarar Caspar här på några frågor om vad Medieombudsmanen är och hur medier sköter sig idag.

Vad gör en Medieombudsman?

Jag sätter stopp för två saker: Journalistik som kränker enskilda personer och klåfingriga politiker som vill begränsa det fria ordet genom lagstiftning. De båda sakerna hör ihop: genom att vi i branschen håller rent framför egen dörr när medier gör övertramp eller begår misstag kan vi visa riksdagen att lagstiftning inte behövs.

21 oktober på Folkoperan

Vad kan man göra som företag om man känner sig uthängd
av media?

Formellt kan man inte göra så mycket. Det finns liksom ingen instans att vända sig till. Däremot kan man höra av sig till ansvarig utgivare. Kräva att få komma till tals och nyansera eventuell kritik. Kräva genmälen och rättelser. Får man inte igenom det så kan man vända sig till mig.

Hur är inflödet av anmälningar till Medieombudsmannen?
Ökar eller minskar de?

De ökar på grund av att SVT, TV4, SR, flera så kallade alternativmedier och en rad andra aktörer anslutit sig till det medieetiska systemet.

Vad är den vanligaste frågan du får från företag?

Mitt företag har hängts ut – vad kan jag göra!

Hur beter sig medier idag – bättre eller sämre
jämfört med ett par år sedan?

Bättre. Det finns en stor vilja i branschen att göra rätt och följa god publicistisk sed. Framväxten av sociala medier gör att det medium som begår övertramp inte kommer undan så lätt längre.

Vill du se Caspar Opitz på Tendensdagen – se till att boka din plats här:
Anmälan till Tendensdagen