7 juni 2021

Intervju med Malin Otterström om Walk’n talk

Malin Otterström, PR- och kommunikationschef JCDecaux

Den 17:e juni kommer JCDecaux att ta oss genom några av Stockholms mest centrala gator och torg och på ett inspirerande och annorlunda vis presentera utomhusreklamens möjligheter, styrkor och deras produktportfölj.

Här berättar pr- och kommunikationschefen Malin Otterström om konceptet Walk & Talk, hur utomhusreklamen mår och exempel på några bra kampanjer.


Vad är Walk & Talk?

Utomhusreklam med dess unika egenskaper ska upplevas ute på stan i sin rätta miljö. Vi går en runda tillsammans med tio stopp där vi presenterar grunderna för framgångsrik utomhusreklam, hur man mäter effekten och vi visar varför en provaffishering alltid bör genomföras innan kampanjstart. Att uppleva reklamen i sin verkliga miljö är både härligare och mer lärorikt än att presentera i ett konferensrum. 

Vad hoppas du att deltagarna ska uppleva under promenaden?

Jag tror att flera kommer att få aha-upplevelser kring hur utomhusannonsering fungerar och upplevs. Utomhus är en grund och snabb mediekanal och behöver hanteras utifrån de förutsättningarna för att ge maximal effekt.

Hur många utomhusskyltar har ni i Sverige?

Vi finns i de 25 största städerna i Sverige med cirka 8 000 reklamplatser. Styrkan med utomhus är att man når många människor snabbt med en hög räckvidd. Vi når över hälften av Sveriges befolkning och har en tredjepartsceritiferad räckviddsmätning.

Hur mår svensk utomhusreklam idag?

Utomhusreklamen mår väldigt bra. Sedan 2013 har utomhus ökat med 100% och det finns olika anledningar till det. Utomhusreklam är inte drabbat av reklamtrötthet som andra medier. Den svårnådda, unga målgruppen är positivt inställda till utomhusreklam, framförallt för att den inte är påträngande. Sedan spelar den höga räckvidden stor roll.

Har pandemin påverkat utomhusreklamen?

Ja, alla mediekanaler har drabbats men vi ser en snabb återhämtning i Q2. Vi är snart tillbaka på samma investeringsnivåer som innan pandemin bröt ut.

Ge oss några exempel på bra utomhusreklam

Det finns oerhört mycket bra som gjorts under åren, men jag vill lyfta tre smarta kampanjer:

Lyko använder utomhus som sitt skyltfönster eftersom de inte har så många fysiska butiker. De driver köp på nätet via utomhusreklam. Det ger en bra konvertering, bygger tillväxt och ett ännu starkare varumärke.

Willys jobbar långsiktigt och frekvent med utomhusannonsering för att skapa tillväxt. Jag vill framförallt lyfta deras annonsering de gör i samband med högtider. Enkla och tydliga budskap som driver köp.

Dior gör kontinuerligt utomhuskampanjer för sitt parfymsortiment och kampanjerna syns ofta över hela världen. Foto och produktion är i världsklass och man sugs in deras universum på ett par sekunder!

Varmt välkommen den 17 juni kl 11.30-13.00
Anmäl dig här