13 oktober 2024

Intervju med Malin Otterström JCDecaux


Vad lockade dig till att arbeta inom kommunikationsbranschen och hur ser
din bakgrund ut fram till rollen som kommunikationschef på JCDecaux?

Jag har alltid gillat att skriva, och det var det som fick mig att läsa medie- och kommunikationskunskap på universitetet. När jag hade tagit min examen var jag fast besluten att jobba med PR och jobbade därefter på pr-byrå i fem år, från början som konsult och sedan som byråchef. Att jobba som konsult var fantastiskt kul och omväxlande, jag fick så mycket kunskap och nya kontakter från vitt skilda branscher som jag har kvar än idag.

JCDecaux är känt för sina utomhusreklamlösningar. Hur ser du på framtidens utomhusreklam och vilka innovationer driver ni framåt just nu?

Vi befinner oss i en jättespännande tid just nu! I januari 2026 lanserar vi vårt helt nya och unika digitala erbjudande i tunnelbanan och i hela Storstockholm vilket gör oss till de nya marknadsledarna på utomhusreklam i Sverige. Möjligheterna med de digitala skärmarna i kombination med programmatiska köp kommer över tid att bli en gamechanger för hur man jobbar med utomhusreklam i Sverige.

Vilken roll anser du att hållbarhet spelar i utomhusreklambranschen, och hur arbetar JCDecaux för att göra sin verksamhet mer hållbar?

Jag anser att alla företag ska göra sitt yttersta för att minimera sina klimatavtryck, det gör vi på JCDecaux både lokalt och globalt. Vi jobbar väldigt engagerat med att minska vårt klimatavtryck, redovisa de utsläpp som vi står för och klimatkompensera för de utsläppen vi har. Den viktigaste punkten är naturligtvis att minska utsläppen och vi har mer än halverat våra utsläpp de senaste åren.

Tendensdagen närmar sig och vi är mycket glada över att ni är en av våra nära samarbetspartner. Årets tema är Marknadsföringens nya världsordning.
Vad har du för förväntningar på dagen?

Diskussionen kring AI är jättespännande och är redan på väg att förändra sättet som vi marknadsförare jobbar på, både på gott och ont. Det ser jag fram emot att få höra mer om.

Vad ser du som de främsta värdena i ert samarbete med Tendensdagen?

Alla nya insikter och alla fantastiska branschkollegor som man träffar på plats är absolut höjdpunkterna.

Till sist – Vilken programpunkt ser du mest framemot?

Jag har två- den ena är panelsamtalet om AI och den andra är om ansvaret för hållbarhet i marknadsplanen. Superspännande!

Program 23 oktober Tendensdagen