1 november 2022

Intervju med Malin Midhed, marknadschef på United Spaces

Malin Midhed, marknadschef United Spaces

Beskriv din roll på United Spaces?

Jag är Head of Marketing (marknadschef) och är ansvarig för all vår marknadsföring och PR, extern/intern kommunikation och vårt varumärke.

Hur fungerar coworking på United Spaces
och vad ingår i ett medlemskap?

Det finns alla möjligheter med ett medlemskap på United Spaces. Vi har 11 anläggningar i 5 olika städer samt på Arlanda flygplats. Vi har olika medlemskap för olika behov. Allt från lounge en dag i veckan till eget möblerat kontor 5 dagar i veckan. Beroende på vad du väljer ingår lite olika saker – gemensamt är att i alla våra medlemskap ingår en all-inclusive service med allt du förväntar dig från ett coworking-kontor så som kaffe, wifi, städning, reception mm. Sedan har vi något som kallas medlemsveckan där vi varje vecka har frukostar, frukt, godis, föreläsningar, träningspass och aw. Allt för att skapa ett levande och inspirerande kontor och community.

Vilka trender ser du inom coworking
branschen nu?

Vi såg ju ett stort uppsving efter pandemin – där fler och fler företag ser om sina kontorsytor och kanske inser att de inte behöver sitta på så stora tomma ytor när en del av medarbetarna delvis jobbar hemifrån. Ofta blir det också ekonomiskt fördelaktigt och mindre tidskrävande att flytta in på ett coworking-kontor. Vi ser en stor efterfrågan på flexibilitet gällande medlemskap där företag vill kunna skala upp och ner efter behov. Låt oss säga ett företag med tjugo anställda hyr exempelvis tio fasta platser och resten loungemedlemskap. Då får alla plats, men i realiteten är det ju sällsynt att hela personalen är på plats samtidigt. Vi ser en stor nyfikenhet och intresse för det här sättet att jobba, man börjar ha ett annat sätt att se arbetsplatsen på och man har andra förväntningar på vad arbetsgivaren erbjuder. Den dynamiken och energi som ofta finns i coworking branschen uppskattas och efterfrågas mer och mer, speciellt hos den yngre generationen.

Vilka är era viktigaste marknadsföringskanaler?

De digitala kanalerna är ju väldigt viktiga; Google ads, LinkedIn och Meta. Sedan är våra medlemmar våra viktigaste ambassadörer – vi får många leads från våra befintliga medlemmar som rekommenderar oss, vilket är ett fantastiskt kvitto på att vi har en bra produkt. Också försöker vi kroka arm med härliga och inspirerande partners som i sin tur också kan prata får vår sak. Jag tycker vi har en bra mix av allt 🙂

Vilka är era största utmaningar och
möjligheter 2023?

Våra största utmaningar just nu är ju det osäkra världsläget och den annalkande lågkonjunkturen, den kommer ju naturligtvis påverka oss som alla andra. Samtidigt kan det också vara en ’möjlighet’ då företagen skalar ner verksamheten och inser att det är en mer kostnadseffektiv plattform att driva sin verksamhet från. Utmaningen för hela branschen är att även om intresset ökar för varje dag som går så har vi ett gemensamt uppdrag att öka kunskapen och insikten om fördelarna med coworking. Det måste nästan upplevas för att man ska förstå den stora uppsidan. Så jag rekommenderar alla att komma hit och testa på plats, det är då man verkligen förstår vitsen med modern coworking.

Varför ska man vara medlem hos er?

För att man både får gå till superhärliga och fina kontor varje dag där man möts av vår fantastiska personal som gör allt och lite till för våra medlemmar. Och man får samtidigt träffa en massa härliga människor från andra branscher och blir en del av en stor Community med tusentals medlemmar med olika expertis. Det finns alla möjligheter att knyta nya kontakter och växa med sitt företag.