Men hur ser trenden kring liveshopping ut i Sverige?
Jonas reder ut innan vi ses på Tendensdagen!
Inte jättestort ännu. Det är ett stort fenomen i vissa delar av Asien dock och kommer nog växa även här.
Det kommer växa stort på framför allt den asiatiska marknaden men jag tror även att vi kommer få se en ökning här. Plattformarna finns och tecknen tyder på att det kommer växa även i Sverige.
I Sverige ligger det fortfarande lite i sin linda men bland annat Samsung har framgångsrikt experimenterat med det hela.
Det är kanske inte så revolutionerande men det gäller att förstå målgruppen. Vilka är de och vad är det för information de vill ha kring produkten? Vilka frågor brukar man få och hur kan man besvara dem effektivt i sändningen? Sedan brukar man säga att ett mindre, mer personligt event brukar vara att föredra (om inte målgruppen brukar föredra något mer storslaget).
Olika plattformar och influencers testar ju kontinuerligt format och tekniker, ofta med inspiration från Asien men anpassat för vår våra marknader.
Det har ju funnits i flera år och intresset verkar inte avta, snarare tvärtom. Jag tror räckvidden hos influencers i kombination med den personliga touchen formatet erbjuder är ett vinnande koncept.
Tack Jonas! Och du missar väl inte att anmäla dig så att du kan höra både Jonas och många andra talare?