27 december 2022

Intervju med Henrik Sjödin – rådgivare i konsumentbeteende

Henrik Sjödin, Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende, Åkestam Holst NoA , Analytiker, Strateg, Pedagog



Henrik, vill du berätta kort om dig själv,
dina expertisområden och vad som driver dig som person.

Jag är intresserad av att förstå och hela tiden lära mig mer om hur människor använder tid, pengar, energi, uppmärksamhet – och krafterna som påverkar de medvetna och omedvetna valen där bakom. Den största drivkraften i det kan mycket väl vara att jag tycker det är så kul att jag har svårt att låta bli. Praktiskt nog handlar det om frågor och svar som de allra flesta företag också tycker är viktiga och behöver stöd i, haha. Halva mitt
yrkesliv har jag hjälpt företag att förstå kunder och på olika sätt bli mer attraktiva för dem. Jag har erfarenhet från byråer inom flera discipliner, de senaste tio åren som strateg på Åkestam Holst. I alla sammanhang har jag haft stor glädje av en bakgrund i forskarvärlden. Jag har doktorerat och i många år undervisat på Handelshögskolan. Det jag lärde mig där – både i form av beteendevetenskapliga metoder och förklaringsmodeller, men också analytiskt tänkande, pedagogik och ”strukturerad nyfikenhet” – har jag ständigt användning för.

Vad är roligast i din roll som rådgivare inom Konsumentbeteenden och kundinsikter?

Att varje fråga innebär ett nytt tillfälle att upptäcka något intressant och värdefullt.

Hur påverkar omvärldsläget konsumentbeteendet under julhandeln?

Svenska folket håller hårdare i plånböckerna i år jämfört med förra året, åtminstone fram till mitten av december som vi har kortdata för via Swedbank Pay & Swedbank Research. Utgifterna är 4% lägre i löpande priser. Tar vi dessutom hänsyn till att priserna ökat betyder det att vi fram till sista veckan före jul handlat klart mindre än förra året. Det här ligger i linje med tidigare undersökningar som frågat människor hur de resonerar kring sina inköp inför jul. Den genomsnittliga julklappsbudgeten har minskat och fler säger sig prioritera pris  över t ex svenskt ursprung eller extra bra kvalitet när de ska handla till julbordet.

Nämn tre trender som kommer påverka köpbeteendet 2023

  • Fortsatt minskad köpkraft. Vilka val kommer människor att göra för att klara långvarigt högre räkningar? Hittills
    tycks t ex restaurangbesök och streamingtjänster förblivit viktiga prioriteringar för många – håller det i sig? Och
    hur blir det med sommarsemestern? Och sparande respektive skuldsättning? Det är stora krafter i rörelse.
  •  Under året har hållbarhetsfrågorna hamnat i skugga. Kommer de förbli där eller kommer de åter se ljuset –
    kanske till och med få energi av beteendeförändringar och företags svar på minskad köpkraft?
  •  På sistone har vi sett starka exempel på hur AI-tillämpningar närmar sig mainstream. Kommer vi redan nästa år
    se hur det förändrar sök- och köpbeteenden…? Kanske.

Hur kompetensutvecklar du dig själv inom ditt expertområde?

Jag smaskar nya intryck från både över och undre lagret, relativt hejdlöst. Det finns så mycket bra att läsa/se/lyssna på att jag aldrig behöver gå mentalt hungrig. Genom mina uppdrag interagerar jag också med superba tänkare som håller mig alert och nyfiken på världen ur andras perspektiv. Jag har även en ganska aktiv närvaro på LinkedIn. Där har jag ett nyhetsbrev som gör att jag varje vecka vadar ut i dataströmmen och vaskar fram 5 intressanta siffror om hur människor använder tid, pengar och energi – och regelbundet intervjuar profiler med intressanta perspektiv på beteende som väcker nya tankar.

Till sist, vilka är dina största utmaningar och möjligheter 2023?

En utmaning kan tänkas bli att åter hitta rytmen att meditera varje morgon, trots att jag som småbarnsförälder inte precis styr över hur tidigt dagen faktiskt kan starta. Min största möjlighet är att fortsätta inspireras av mina barns can-do-attitude oavsett hur världen ser ut just nu.

Lyssna på Henrik Sjödin och övriga rådgivare 31 januari – webbinarium – Spaningar 2023