Jag har arbetat med e-handel under lång tid. Utifrån mina praktiska erfarenheter och teoretiska bakgrund tog jag fram den strategiska e-handelscirkeln, en modell med de nio nyckelområden som har haft störst värde. Jag har samlat essensen av dessa och utifrån ett e-handelsperspektiv skrivit hur man bäst arbetar med dem för att skapa en bestående verksamhet. Nytt är att jag ger e-handlare en struktur på sitt övergripande arbete. Det är bra eftersom många saknar en arbetsmodell att utgå ifrån, inte minst nyetablerade företag som vill ta sig in på marknaden. Min förhoppning att denna bok ska komma till stor nytta för alla som bedriver någon form av e-handel och på så sätt bidra till att fler lyckas.
Eftersom e-handel är så pass bred verksamhet är det viktigt att bryta ner vad e-handel är och sätta detta i en struktur med separata områden. Läsaren får kunskap inom varje område gällande strategi, genomförande och uppföljning. Läsaren skapar sig en bra kunskapsnivå och får ett rejält försprång in i e-handelsverksamheten.
Googles grundare Sergey Brin och Larry Page där de beskriver hur Google verkar inom 20 år. Vilken position har Google tagit då, vilka innovationer har gjorts, hur har de löst sin energiförbrukning, vilka områden i utvecklingsländer har de förbättrat genom sina sina initiativ och hur kommer vår egna liv se ut med ett ännu mer integrerat Google i vår vardag.
Att se till att företags sociala engagemang och interaktion på sociala medier sker på naturliga premisser och att de bidrar med innehåll och diskussion på samma sätt som slutanvändarna. Att företag ser sociala medier som ett relationsbyggande verktyg där det främst är deras fans som drar nytta av relationen.
Google-koden av Andreas Ekström, en dokumentärt skriven bok om vad som sker på Google, vad de arbetar efter och hur det är att arbeta där. Den är både intressant och underhållande.
Inom kort kan du köpa Daniels bok E-handel – så driver och utvecklar du den i vår bokhandel. Där hitttar du även en lång rad andra intressanta marknadsföringsböcker.